18 e-Hawk 1500

2013.02.28 – e-Hawk 1500 – Vybalení

Při našich nekonečných debatách na téma „kro má lepší (p)éro“ jsem Davida a Honzu nařknul z toho, že nejsou žádní modeláři. Jeden jenom nakupuje hotovky, bazarovky a ten druhý jen mastí kuličky – žádná velká modelařina.

A tak dlouho jsem do nich klavíroval, až jsem je nalomil. Že prý by klidně nějakou dřevěnku postavili, ale že to nesmí být jen podle plánu, musí to být něco hezkého, něco co nikdo nemá, něco….no prostě NĚCO.

Těžký úkol. Ale jelikož jsem se nevzdal toho, že budu u toho až si pánové uříznou při stavbě prst, nalejou si na ránu Kanagom a pak si do toho ještě zapíchnou modelářské špendlíky, tak jsem tak dlouho hledal, až jsem objevil Jestřába.

Firma Thunder Tiger už nějakou dobu vyrábí ARF verzi, ale teď se na trhu objevila ve verzi „kit“ – po našem „v rozsypu“. Na rozdíl od ARF je zde několik změn. Trup není laminátový – ale z ABS, ocasní trubka není uhlík, ale černě probarvené sklo, neobsahuje potahovou fólii ani motor. Ale zase je za 1230CZK.

Stránky výrobce ZDE (e-Hawk 1500 zde už ale bohužel nenalezneme).

Co jsem zjistil po otevření krabice:

  1. ABS trup je OK. Je docela pevný a slušně hladký. Pořád lepší, než nějaký odfláklý laminát.
    2. Balzová prkénka nemají stejnou hmotnost. To platí i pro křidélka a klapky. Musí se na to myslet při stavbě a střídat to a tím zajistit, aby bylo každé křídlo stejně těžké. Balza rozhodně není „vybíraná“ – to není chyba, je to standard takřka všech low cost stavebnic.
    3. Při prvním otevření jsem měl chvíli pocit, že musí něco chybět. Jednotlivé díly byly zabaleny tak, že polovina krabice byla prázdná. Nikde nic nechybělo, nikde nebylo nic zlomeného, ohnutého, rozbitého.
    4. Kvalita balzových dílů je dobrá – prostě laserové výřezy. Nikde žádné propaly a nestandardní opaly. Osacky mají předpřipravenou drážku pro ohnutí do úhlu, náběžka je již z výroby s úkosy, křidélka i klapky mají v oblasti pantů zkosení, jsou opatřeny drážkami pro náhony – na nic se už nemusí sáhnout skalpelem, ani šmirglem. Nechybí bižuterie a kupodivu ani kužel a sklopka – oboje sice plastové, ale použitelné.
    4. Tak jak je model navržen a vyroben se dá bez problémů postavit a bude určitě funkční. Jenže model je v rozsypu – a to si vyloženě říká o nějaké úpravy.
    5. Za dvanáct stovek je to hodně (dobré) muziky.

Plánované úpravy:

  1. Ocas bude bez plastového držáku a nebude sundavací – jen jej přilepím
    2. Ocas plánuji jen jako VOP
    3. Ušetřené servo z ocasu bude ovládat klapky
    4. Kormidla nezavěsím na papírové „CA“ závěsy, ale na fólii (nebo na izolepu – ještě nevím). Z tohoto důvodu budu muset dolepit trojúhelníkové výkližky do oblasti pantu
    5. Bude jiné uchycení kabiny – zřejmě ala F3K
    6. Hlavní úpravou bude přesunutí serv z trupu do křídel

Je dobré nastudovat diskuzi na RCG – ZDE. Je to sice více než 70 stran, ale některé informace jsou naprosto zásadní. Pro notorické modifikátory (třeba já) je zde dost odkazů na různá vylepšení.

2013.03.02 – e-Hawk 1500 – Chyba plánu

Takže mohu potvrdit Honzovo tvrzení, že je chyba v plánu. Plán není v měřítku 1:1 – dle plánu je polovina křídla o cca 10mm kratší a chyba je i v kolmém směru.

Výřezy jsou OK – z těch vyjde křídlo 1520mm.

Vřele tedy nedoporučuji plán použít pro označení poloh žeber na náběžce a odtokovce  – jak je uvedeno v kroku č.3 – viz plán!

2013.04.13 – e-Hawk 1500 – Spodní potah

Tak jsem to psychicky nevydržel a řízl do toho. Nejdříve jsem vyrobil nové spodní potahy. Nějak se mi nelíbí ty kruhové otvory v pevnostním prvku – navíc jsem ušetřil 20g.

Tři díly potahu spodní poloviny pravého křídla jsem slepil malířskou maskovací páskou, přehnul, namazal Kanagomem, přehnul zpět, otřel vyteklé lepidlo a zatížil.

2013.04.20 – e-Hawk 1500 – Lepení hlavního nosníku

Do potahu i do hrany nosníku jsem vyrobil plodrážku tak, aby se tam vlezla uhlíková tyčka 1mm. Celé jsem to slepil 5-ti minutovým epoxidem a pod zátěží nechal vytvrdit.

Na poslední fotce jsou vidět 2 důležité věci:

  1. Ty zbytkové části potahů budou sloužit k podložení potahu tak, aby přesně kopíroval tvar zakřivení spodní části žeber. Líp se to potom lepí – nemusí se nic hlídat. Žebro stačí jen máznout lepidlem, nasunout a zatížit.
  2. Vypadl další kostlivec ze skříně. Opět je to nesoulad plánu – tentokrát se skutečností. Reálné křídlo je tedy ještě o 5+5mm kratší – rozpětí není 1520mm, ale jen 1510mm!!

2013.07.14 – e-Hawk 1500 – Křídlo

Jsou přilepena všechna balzová žebra, náběžka a hlavní nosník. Ten jsem musel naříznout v místě lomení mezi klapkou a křidélkem a lehce nalomit. Vše lepeno gelovým vteřiňákem.

Za zmínku stojí prostřední fotka. Jednak jsem upravil plán tak, aby odpovídal (mojí) realitě. Upravený plán s doplněnými poznámkami dám brzo na web ke stažení.

Neméně důležitá je oblast oblouku náběžky – tady se musí náběžka naříznout stačí jeden řez. Tím vzniknou 2 lamely, které jdou ohnout podle žeber pěkně v patřičném oblouku bez nějaké nepěkné destrukce.

Teď pravou půlku na chvíli odložím a do stejného stavu dodělám levou.

2013.07.30 – e-Hawk 1500 – Levá půlka křídla

Pustil jsem se druhé půlky křídla. Na to jsem si opravil plán na skutečné rozpětí modelu.

Postup je naprosto totožný s postupem lepení pravé půlky. V podstatě bych ani neměl o čem psát. Naštěstí ze skříně vypadl další kostlivec. Tak, jako ten žluťák při pálení kopl do balzy u jednoho z potahů Honzovi (ZDE), tak při pálení kopl do balzy u mě – tentokrát, když pálil žebra.

Přemýšlel jsem nad tím, jak to opravím – lákal mě stejný postup, jako u honzy. Podélně to seříznout a jen posunout – jenže tady tomu vadí drážka pro hlavní nosník a odlehčovací otvor. Musel jsem tedy využít druhou možnost: na jedné straně přesah odříznout a na druhé dolepit.

2013.07.31 – e-Hawk 1500 – Zalepování drážek v klapkách

Levá půlka je ve stejném stavu, jako pravá – teď musí obě čekat na sesazení s trupem. Na řadě jsou drobnosti. Třeba jako zalepování hran klapek.

Toto musím udělat z několika důvodů. Jednak budou klapky pohyblivé, zavěšené na izolepu zespodu a je tedy nutné jim zalepit drážku pro vedení bovdenu křidélka. Navíc se musí vyřešit to, aby měly klapky výchylku i nahoru kvůli zakřivení odtokovky směrem vzhůru. To se může udělat tak, že se vezme klapka udělá se na její styčné hraně ten správný úkos (cca 10°). Anebo, jak to dělají lenoši – prohodí se levá půlka za pravou a hned je tam příslušná fuka.

Křidélko také dostalo svůj díl balzy – musí se dolepit trojúhelník balzy tak, aby se změnilo zavěšení ze středu na zavěšení shora.

2013.09.18 – e-Hawk 1500 – winglety

Už na začátku jsem se rozhodl, že bude mít e-Hawk rádiusové winglety (úprava č. 10). Jednou z možností, je na původní špalíky nalepit další a brousit to do tvaru. Něco podobného jsem už párkrát dělal a vyloženě se mi do toho nechtělo. Vzpomněl jsem si, jak jsem v mládí namáčel balzu a pod úhlem ji fáčem fixoval na lahvi, aby se z ní do rána stala vrtule na gumáka. Postup jsem použil i teď – z fotek je to jasné. Místo lahve jsem použil kastról s průměrem 220mm – ten dodá wingletu zakřivení „ani málo a ani moc“. Fáč je použit záměrně – je potřeba, aby to „větralo“ a dobře proschlo a zároveň bylo dobře fixováno.

Tento způsob má ještě jednu výhodu. Až to budu lepit k sobě, tak mezi druhou a třetí vrstvu nalaminuji uhlíkovou tkaninu, která winglet hezky zpevní. Důležitější efekt to však bude mít ten, že ta tkanina bude přesně v místě osy profilu a tím krásně definuje rádiusový průběh náběžky a odtokovky.

Usušené winglety dopadly na jedničku. Rádius bude nějak podobně, jako na poslední fotce.

2013.10.11 – e-Hawk 1500 – Spojky a sesazení trupu s křídlem

Trup je slepený a já konečně můžu sesadit křídlo s trupem a pokračovat i na něm.

Desky wingletů jsem slepil k sobě Kanagomem a stáhnul svěrkami – finální hmotnost obou je 8g – to je oproti původním 5-ti gramům nárůst zanedbatelný – obzvlášť, když si uvědoméme, že minimálně 2/3 materiálu půjde pryč.

Do křídel jsem nasunul trubky spojek a zakápl řídkým vteřiňákem. Zadní trubku jsem místo dodávané záslepky opatřil prodloužením o jedno žebrové pole. Asi to nebude mít žádný valný efekt, ale měl jsem po ruce jednu zborcenou trubku z mého řiditelného draka a nechtělo se mi ji vyhodit celou. Spojky křídel jsou uhlíkové tyčky od Honzy – ty trubkové už teď mají zborcené konce – NEPOUŽÍVAT!

Slepil jsem destičky zapichovacích matic a připravil díly pro uchycovací šrouby. Důležité jsou ty uhlíkové trubičky D5/d3 – budou tvořit pouzdra pro šrouby. Vše jsem nejdříve sesadil na sucho a zjistil tak smontovatelnost a ověřil geometrii – vlascem nataženým z konce ocasu. Na obou stranách křídla to musí být na stejno.

Matice i šrouby jsem důkladně naseparoval Diavou, dosedací plochy jsem olepil izolepou, vše máznul epoxidem a slepil. Opět zkontroloval geometrii a nechal odpočívat.

Poslední, co dnes šlo dělat byl ocas. Zaoblil jsem náběžku, na kormidlech nabrousil úkosy, olepil dosedací plochy izolepou, mázl epoxidem a stáhl šrouby.

2013.10.13 – e-Hawk 1500 – Domečky serv

Sesazení křídla a ocasu dopadlo na 1* – musím se pochválit.

Teď jsem konečně mohl udělat něco dalšího na křídle. Přilepil jsem zadní lišty v místě pantů a začal přilepovat kostičky pro šroubky krytek serv a kostičky pro upevnění serv na krytky. Ty jsou opět z mé oblíbené 1mm „pancéřové“ balzy (váží stejně, jako 2mm standard). Balzové kostičky jsou lepené hustým vteřiňákem – otvory pro šrouby jsem zakápl řídkým vteřiňákem. Otvor se tak pěkně zpevní a závit v balze bude trvanlivější.

Je to takové nic, ale zabralo mi to celé dopoledne.

2013.10.15 – e-Hawk 1500 – Kabina, serva v křídle

Jelikož potřebuju mít e-Hawka v naprosto jiné povrchové úpravě, než všichni ostatní – musím udělat i novou „boudu“. Navíc tu moji dám Honzovi – ta jeho je u zámků roztržená.

Docela dlouho jsem to odsouval – už jsem se viděl, jak leju do originální kabiny sádru (jako na RCG), nebo strouhám kopyto z Itongu. Naštěstí jsem si vzpomněl, že mám jedno kopyto z Guppyny. To je sice ve své přední části dost klenuté, ale v oblasti křídla to není zase taková tragédie. Navíc je kabina Jestřába podstatně kratší – fouknu to tedy z něj. Fotky jsou všeříkající. Co na nich vidět není, je to proč se mi vysypal předek kopyta. Je to jednoduché. Kabiny smršťuji na 200°C, jenže v přední části bylo opravdu dost materiálu a tak jsem zapnul „forsáž“ – 250°C. No a to už Itong nepobral a popraskal. Nevadí – kabina je v pořádku a na trupu vypadá opravdu suprově. A kdyby se nakonec něco pokazilo, tak mám pořád ještě ty 3 kabiny pro Guppynu, které se dají použít.

Začal jsem taky montovat serva do křídel. Tady jsem narazil na problém u křidélek. V předchozím příspěvku to není zcela jasně vidět, ale klapky mají krytky zdola a křidélka shora. To je v pořádku – je tím respektováno to, že klapky mají pant zdola, křidélka shora a táhla jsou vedena z opačných stran tak, aby to mělo dobré geometrické poměry. Jenže u křidélek je horní strana prohnutá a tak serva trochu vystouply a už byly přes profil – musel jsem je tedy celé přehodit. Jenže to znamenalo, že celá instalace kostek musela pryč a musel jsem ji udělat znovu. Alespoň jsem tak serva posunul ještě víc k hlavnímu nosníku. Ale ani tak se nevyhnu sražením na patce blíže ke kormidlům – 12mm serva jsou prostě na knop.

Mimoděk jsem si tím ale zjednodušil jeden budoucí krok. Povrchovku na horní ploše křídla chci mít trochu složitější a takto se mi to zjednodušilo. I když se asi nevyhnu destičce balzy na horní ploše v místě, kde bude páka – bude tam procházet táhlo a otvor jen v potahu by to nemusel vydržet.

2013.10.18 – e-Hawk 1500 – Táhla

Abych mohl dokončit křídlo, tak musím vyřešit kabeláž – ale hlavně polohu konektorů spojujících křídlo s trupem. K tomu ale nejdřív musím vyřešit elektroniku v trupu.

Začal jsem tedy deskou serv. Otvory pro serva jsem musel trochu zvětšit – jinak by se tam 2x 12g serva nevešla. Uřízl jsem také zadní pozici, která byla původně pro jedno servo křidélek. V mém případě je tato pozice zbytečná. Otvory na konci ocasu jsem protáhl bovdeny s drátem a jen tak na sucho zkoušel tuhost pohybů. Věc je naprosto jasná – další letadlo, které nemůže mít klasický bovden – tedy 2 trubky a drát. Opět to musí být jen vnitřní trubka a drát. Je to díky tomu, jak jsou bovdeny zkrouceny a zmáčknuty v místě, kde vycházejí z ocasu. Sice se tam vejdou, ale jsou hrozně tuhé.

2013.10.23…26…28 – e-Hawk 1500 – Kabeláž křídla

Je tady snad ta nejprotivnější část stavby.

Vyřešil jsem polohu konektorů křídlo/trup. Lámací konektorovou lištu (která se mi osvědčila u Sally) jsem umístnil do místa vylehčení v žebru. Žebro je z trojky balzy, konektor má 2mm – krásně to vyšlo. Kabely jsou vedeny trubkami ze smotaného proužku papíru do tiskárny. Původně jsem chtěl použít brčka, ale z důvodu nedostatku vhodného průměru, hmotnosti, ale hlavně materiálu (špatně se lepí) jsem použil toto řešení. Konektor bude nakonec přilepen a  navíc ještě překryt překližkovým kořenovým žebrem – v křídle bude tedy konektor napevno.

Kabely jsou v křídle řešeny tak, že není problém servo vyndat a nahradit jiným. Na první fotce je ještě původní umístnění serva, které jsem musel trochu posunout, aby se tam ty kabely vešly a nezavazely táhlům. Vše je naprosto na knop – poloha musí být co nejblíže hlavnímu nosníku, musí být od žebra tak, aby tam bylo místo na kabely, ale zase ne moc – aby pak páka na klapce a křidélku nevyšla do vylehčovacího otvoru.

Všechny holé konce kabelů jsou zasmrštěny a finálně je to přetaženo další smršťovačkou. Pro test jsem na regulátoru (Turnigy Multistar 30A) napájel 4mm goldy, zapojil servotester, baterku, REG a po jednom servu otestoval funkčnost – vše je OK.

Největší legrace však nastala při zjišťování toho, co mě to stálo. Servokonektory z Číny – 10 PÁRŮ za 2,25USD (cca 45CZK) – jeden pár tedy 4,5CZK. A jelikož mi došly, tak jsem jeden pár musel dokoupit – od Pelikána je balen vždy jen jeden konektor v pytlíčku – cena 20CZK. Za pár tedy naprosto monstrózních 40CZK!!! Matematika je neúprosná – je to prostě 9x předražené…..asi se dám taky na podnikání.

2013.10.29 – e-Hawk 1500 – Horní potah pravého křídla

Dokončuji křídla – teď už to půjde, jako na drátkách.

Uřízl jsem 2mm klínovou podložku odtokovky a nalepil pod nosník křidélka. Vyrobí se tím drobný negativ – klínová lišta není po celém rozpětí – bude jen pod křidélkem.

Křídlo jsem položil na desku, náběžku podložil zbytky spodního potahu (to jsou ty děrované) a připravil skripta. Uhlíkovou tyčku D1mm jsem mázl pomalým epoxidem, styčné plochy Kanagomem a ještě to v několika místech nabodoval gelovým vteřiňákem. Přiklopil zátěží a bylo hotovo.

Jen taková poznámka. Když jsem si tato skripta kdysi pořizoval, tak se našli i tací škarohlídi, kteří tvrdili, že jsou k ničemu a stejně je nikdy nepoužiju – tady je jasný důkaz, že neměli pravdu. Třeba takové skriptum „Teorie mechanizmů“ má naprosto perfektní vlastnosti k tomu, aby kopírovalo zahnutý povrch křídla.

2013.11.02 – e-Hawk 1500 – Pravá půlka křídla

Stejným způsobem jsem přilepil i horní potah levé půlky křídla a zatížil „věděním“.

Pravou půlku jsem v místě náběžky ještě musel dolepit – skripta nedolehla přesně a tak jsem si musel pomoct kolíčky. V mezičase jsem nahrubo ostrouhal winglet a po slepení potahu na náběžce jsem jej epoxidem přilepil na místo. Přečnívající konce tyčkových výztuh mi báječně posloužily, jako fixátory wingletu.

2013.11.03 – e-Hawk 1500 – Křídla – dokončení hrubé stavby

Tento víkend byl pro modelaření naprosto ideální – pršelo, byla zima a tma. Ještě štěstí, že tu nemáme zemětřesení.
Prakticky celou neděli jsem strávil u stavby e-Hawka. Času bylo spousta a tak jsem s tím hezky pohnul.

Náběžnou část levé půlky jsem přilepil pomocí kolíčku naprosto totožně, jako včera tu pravou. Té jsem finálně do tvaru obrousil winglet – hnusná práce. Přilepil jsem i druhý winglet a křídlo odložil.

Finálně jsem ustřihl kabinku – teď sedí do osazení naprosto luxusně. v Motorové přepážce jsem vyrobil díry pro šrouby motoru a motor sešrouboval s trupem. Po nasazení kuželu jsem zjistil, že je zde fuka cca 3mm. Tak jsem vyrobil distanční destičku mezi motor a přepážku – tím se z mezery 3mm stala 1mm. Víc to posouvat už nemá smysl – stejně by kleština narážela na přepážku. Destička má ještě jeden pozitivní efekt. Motor se posune více do trupu a díky zvětšující se mezeře mezi trupem a motorem zde bude více prostoru pro kabely.

Je potřeba zjistit kolik to bude hmotit a kde je zhruba těžiště. Tak jsem začal letadlo sestavovat s komponenty v pozicích, kde je plánuji.

Holé křídlo má 148g. 4 serva s destičkami 62g. Křídlo se servy dohromady 217g. Trup s veškerou elektronikou, kuželem 423g. Celkem tedy 640g. Podle zkušeností křídlo potahem ztěžkne o cca 40g a ocas o 10g. To je hmotnost někde kolem 690g. Pokud ještě připočtu nějaké magnety, spirálovou bužírku, tavné lepidlo a suché zipy, bude hmotnost někde blízko 700g – to na čtyřčlánek není úplně špatné (Guppy na 3S1P má celkovou hmotnost 805g a taky lítá…). Těžiště mi vycházelo asi 20mm před výkresové – to je hodnota, s kterou se dá pracovat.

Kdybych chtěl, tak mohu jednoduchou operací sundat hmotnost o 30g (serva klapek) a o dalších 71g (náhrada 1300mAh 4S1P za 1000mAh 3S1P), nebo dokonce o 91g (náhrada 1300mAh 4S1P za 1000mAh 2S1P). To by potom vycházela hmotnost na cca 600g, nebo dokonce 580g. Variabilita je obrovská.

2013.11.05 – e-Hawk 1500 – Křídla – broušení

Obrousil jsem i druhý winglet a tím jsem křídlo připravil na konečné broušení náběžky.

Původně jsem měl v plánu udělat nějaký přípravek na broušení náběžky. To se vezme koupená náběžná lišta toho správného průřezu, koupí se hmota tuhnoucí na vzduchu. Na náběžku se nalepí izolepa, aby se to nechytlo. Náběžka se plochou přilepí (stačí oboustranná izolepa) na lamino a sestava se oblemtá hmotou do nějakého ergonomického tvaru. Až hmota vytvrdne, tak se sestava rozebere a na negativní tvar se nalepí šmirgl.

Plán to byl hezký a všechno mohlo vyjít. Měl jsem k dispozici skoro všechno. Čas, chuť, hmotu tvrdnoucí na vzduchu, šmirglpapír – jen jedno mi chybělo – ta správná náběžná lišta s profilem RG15.

No, tak hezky po staru – brousítko na sádrokarton, brousit do zblbnutí a poctivě kontrolovat pomocí šablony.

Křídlo je obroušené.

2013.11.07 – e-Hawk 1500 – Pákování pravého křídla

Běžně se tato část stavby řeší tak, že se páky serv vyvedou nad povrch křídla, táhla se vedou venkem a následně se táhlo a páky zaklopí krytkou, aby to bylo aerodynamicky čistší.

Jenže já si potřebuju vyzkoušet vnitřní náhony. Ty se vedou tak, že je naopak páka serva celá skrytá v křídle a táhlo je hned na první dírce od osy otáčení. Z tohoto důvodu se také musí zkrátit páka na ovládané ploše. Jak vnější, tak vnitřní kinematiku jsem si nakreslil v CADu. Ono to totiž není úplně jednoduché – velmi lehce může dojít k tomu, že se mechanizmus dostane do stavu, kdy se příčí. Místo, aby se páky a táhla pohybovaly, tak se dostanou do polohy, kdy jsou v tahu.

Kabeláž jsem měl už z předešlých kroků vyřešenou tak, že se kabel serva nezkracuje – jen se vhodně smotá do prostoru domečku serva. Nějak nejsem příznivcem dlouhých prodlužek napájených na tvrdo k servu. Jednak se při stavbě ta serva musí několikrát vyndávat a druhak je pak znemožněna jakákoli údržba. Sice trochu naroste hmotnost (4g!), je třeba také nějak vyřešit prostor pro kabely, ale zbytek užitných vlastností to srovná.

Sestavu jsem smontoval izolepami a zapojil na servotester. Po pár úpravách délek táhel a poloh páky na tisícihranu serva bylo hotovo. Neutrály ovládaných ploch jsou v neutrálech serv. Maximální výchylky serv díky diferenciaci na pákách serv způsobují to, že jedna krajní výchylka serva způsobí velkou výchylku křidélka nahoru (křidélko + brzda) a druhá krajní poloha serva způsobí menší výchylku křidélka dolů. Klapka je na tom podobně (jen s obráceným smyslem, tak jak je to potřeba).

Tímhle jsem si ověřil, že vnitřní náhony jsou celkem efektní a zároveň i efektivní. Jedno poučení z toho ale plyne. Příště si budu muset dávat pozor i na takové nepodstatné detaily, jako jsou kostičky pro šrouby krytek domečků a další instalaci, která by mohla být v cestě táhlu – v tomto případě jsem měl monstrózní kliku. U obou táhel mi plastová kulová koncovka na desetiny míjí kostičku šroubku – ne, že by to bylo neřešitelné, ale proč nepředejít problémům hned v jejich zárodku.

Špatně se to vysvětluje, ještě hůře chápe – video je všeříkající.

2013.11.09 – e-Hawk 1500 – Dokončení křídel

Je třeba udržovat nasazené tempo. Stejně, jako jsem vyrobil páky pro pravou půlku křídla, jsem je udělal i pro levé.

Tady bych rád trochu podrobněji popsal táhla. Nakonec jsem zvolil systém, kdy na páce serva (na první dírce od osy otáčení) bude Z-ohyb a na straně páky serva je mosazná pájecí koncovka M2/D1. Drát je ocelový D1. Tohle do sebe jen tak nejde – je třeba nejdříve protáhnout vrtákem D1 dírku v koncovce, trochu šmirglem stáhnout hranu, která vznikne při ucviknutí drátu a za použití více než malé síly to do sebe v podstatě nalisovat – žádné letování není potřeba. V jednom případě jsem dokonce musel koncovku nahřát hořáčkem, abych dostal drát trochu hlouběji.

Na páce klapky je na první dírce mikro kulový čep. Vidličky jsem nemohl použít – dírka v plastové páce je větší, než průměr čepu vidličky. Navíc jsem potřeboval s pákou trochu uhnout stranou tak, abych se vyhnul vylehčovacím otvorům – a to „umí“ jen kulový čep.

V místě serv křidélek jsem musel ještě vlepit destičku balzy s otvorem pro táhlo, které bude vycházet ven směrem nahoru. Kdybych udělal otvor jen v potahu, tak by to moc nevydrželo.

Na fotkách to není moc vidět, ale na horních hranách takřka všech žeber jsou nalepeny proužky balzy, které vymezují drobné nedokonalosti při lepení horního potahu. Takto stačí obrousit malou plochu na žebrech, než zdlouhavě snižovat celý potah.

2013.11.12 – e-Hawk 1500 – Závěsný háček

Posledně jsem z časových důvodů nestihl udělat jeden krok a tak mě to teď zdrží o jeden den. Řeč je o instalaci závěsného háčku.

Tentokrát jsem na to šel jinou cestou. Na první pohled to vypadá jednoduše a funkčně, ale konec ukáže. V obou kořenových žebrech jsem ve dvou ze tří vrstev překližky vyrobil poloválcovou kapsu. Našel něco s dostatečně dlouhým závitem M2 a zároveň s něčím, za co se dá chytnout. V tomto případě to byla koncovka táhla. Závit jsem namazal Diavou a nanesl 30-ti minutový epoxid. Ten jsem nanesl i do polokapes, nasunul spojky a křídlo přišrouboval na trup. Křídlo je dostatečně polepeno izolepou tak, aby se to slepilo tam, kde má a neslepilo tam, kde nemá.

Uvidíme….

2013.11.16 – e-Hawk 1500 – Konektor křídla

Křídla jsem od sebe oddělil, odřízl přetok epoxidu a v kleštích pootočil koncovku – naprosto v pohodě. Závěsný háček má luxusní matku – ta Diava je prostě boží…

Nasunul jsem křídla zpět na spojky a přelepil izolepou tak, aby se mi to nerozjíždělo. Nasunul jsem konektory do  a mezeru mezi nimi jsem vyplnil jednou destičkou z překližky a dvěma z balzy – vše o tloušťce 1mm – lepeno 5-ti min epoxy. Celek jsem pak přetáhnul červenou smršťovačkou a přes ní ještě černou, která má vystřižený roh – ten jsem dal směrem dopředu tak, aby byla jasná orientace. Ještě nevím, zda budu konektor na desku serv nějak fixovat (asi tavným lepidlem), nebo to nechám na volno.

Tuhle část jsem diskutoval s Davidem a Honzou a z debaty vyplynulo, že bude nejlepší na to hodit kakanec a moc si to nezesložiťovat.

2013.11.17 – e-Hawk 1500 – Trup – Drobnosti

Dostal jsem se do fáze stavby, kdy je spousta měření, zkoušení a v podstatě žádný velký pokrok.

Vyměřil jsem polohu Rx a regulátoru. Budou po stranách – hned za deskou serv. Antény povedu v koutě mezi trupem a deskou serv – otvory jsem už vyvrtal.

Vyměřil jsem délku bovdenů a s drobným přesahem uřízl. Na kabinu jsem si připravil zámky z jedné kancelářské sponky. Velké oko přijde dozadu, malé dopředu.

Největší operací byla úprava trámce turbokuželu. V něm byly otvory D2, ale já potřebuju D3. A aby to za něco stálo, tak je vždy jeden D3 a proti němu M3. K tomuto účelu jsem v železářství pořídil sadové závitníky M3 – 75CZK.

2013.11.20 – e-Hawk 1500 – Trup – Drobnosti 2

Poloha elektroniky je jasná – je třeba ji v trupu nějak uchytit.

Tuhle část stavby už mám v podstatě standardizovanou – vše se lepí pomocí tavného lepidla. Brčka pro fixaci antén do koutu mezi trup a desku serv, samolepící suché zipy (samci) na oba boky – těsně před desku serv a poloviny sponky, jako zámky kabiny.

U kabiny jsem opět použil jiný postup. tentokrát jsou to 2 sponky na koncích kabiny. Při instalaci je třeba kabinu docela dost zdeformovat – v podstatě zlomit, ale nejde o trvalou deformaci – PET si to nechá v pohodě líbit.

Upravil jsem také kabely regulátoru. Budu jej částečně zasouvat až pod desku serv a pak už nedosáhnou kabely k baterii. Mohl jsem si vybrat, které budu prodlužovat. Vybral jsem si napájecí – je jich o jeden méně, než těch k motoru.

2013.12.01- e-Hawk 1500 – Stříhání fólií a potahování ocasek

Není cesty zpět – na řadě je potahování.

Nejdřív jsem vyrobil šablony a podle nich s patřičnými přesahy vystřihl fólie. Zvážil jsem taky díly před potažením – abych pak měl kontrolu. Nastříhaná fólie má 76g – drtivá většina je samozřejmě odpad – především ta krycí vrstva.

Nejdříve jsem začal potahovat ocasky. Na ně jsem použil metalickou červenou. Má naprosto stejný odstín, jako ten kužel od Davida – bude to pěkně ladit. Tušil jsem, že budou problémy – prostě Oracover.

Posledně jsem Oracover použil na trup Sally a to bylo peklo. Folie byla hrozně tuhá a nešla vůbec na hranách ohýbat, nakonec jsem musel použít na trup asi 7 pruhů. Tady tahle fólie je jiná – je ještě horší. Jestli je ta původní z řady „Přidělej starosti“, tak tahle je z jiné – „Totálně vytoč“.

Začal jsem přižehlovat 10mm pás na ocasce. Přižehlil jsem to, někde se udělaly bubliny. Počkal jsem, až to vystydne a bubliny přižehlil. Bubliny zmizely, ale udělaly se jiné – jen jinde. Nakonec jsem ten pruh nějak přetrpěl.

Jde se na pant. Klapka se přehne o 180° a mezi se dá distanční deska – v mém případě prkénko balzy 1.5mm. To zjistí potřebný materiál, který tvoří samotný pant (na Guppy jsem dělal distanc balzou 1mm a to bylo málo – je to moc tuhé). Přižehlil jsem hrany, vyndal distanční balzu a… a 1000 sakrů! Fólie se odlepila.

Hranu jsem pak žehlil asi ještě 10x s naprosto stejným výsledkem – žádným. Ale při posledním pokusu se stalo něco zajímavého – bublina se udělala, ale ne na hraně – udělala se na ploše, kde jsem vůbec nežehlil! Tak jsem na tu bublinu šáhl prstem. Ta se normálně přilepila k balze a zmizela…… že by?

No – výsledek je ten, že tahle fólie funguje naprosto jinak, než to co jsem až doposud měl v ruce – možná je to tím, že je fólie metalická – možná má v sobě nějakou kovovou vrstvu a ta rozvádí teplo jinak, než fólie běžné – netuším. Ale pracovat se s ní musí tak, že se nahřeje a přejede rukou – ta odebere teplo a fólie se tak přilepí.

Tímhle stylem jsem nakonec potáhl obě klapky na ocase, s výsledkem – řekněme – uspokojivým. Vizuálně to vypadá slušně, ale dojem kazí způsob práce. Zbytek ocasu je potažen čínskými fóliemi od Honzy, z jedné naší vyměňovací akce. Práce s nimi byla naprostým luxusem. Drží napoprvé, bublinky netvoří, varhánky mizí jako mávnutím kouzelného proutku. Až na jedno místo – pochopitelně na styku s tím metalickým Oracoverem. Na něm to drželo jako Helvítská víra – ale odlepil se Oracover od balsy.

Původně jsem chtěl celé křídlo potáhnout tou melalickou – naštěstí mě osvítil duch svatý a tak na křídle budou jen dva pruhy. Ale i tak z toho mám husí kůži.

2013.12.03 – e-Hawk 1500 – Potahování křídla 1

Tak a teď všechnu tu žbrdlinkovou nádheru zakryju fólií – to je život….

Nejdříve příprava pro panty z nažehlovačky – u Guppy a Mini Kanji se mi to docela osvědčilo. Na nosník se nalepí oboustranka. Na ni se dá prkénko balzy 1,5mm (doporučovaná tloušťka 1mm je podle mě málo – fólie se pak stáhne a pant je příliš tuhý). Na balzu se dá další oboustranka (tentokrát je to ta se žlutou krycí vrstvou – ta s bílou nedržela a musela jít dolů) a tím vznikne mezi křídlem a křidélkem prostor pro pant.

Nejdříve jsem nažehlil pruh metalického oracoveru – na třetí fotce je dobře vidět pruh izolepy – ten mi sloužil jako doraz při instalaci. Tentokrát se ta fólie už nažehlovala lépe – ne že by se její vlastnosti zlepšily, ale už jsem to dostal do ruky. Přižehlí se plocha křídla a pak i vnitřní hrany, které tvoří pant. Nakonec se přižehlí spodek křidélka. Zastřihnou se kraje a přesah se přižehlí k horním plochám křídla a křidélka.

Stejným způsobem se přižehlí i vnější díl kostek. Zde je jedna důležitá část postupu – boční hrany křidélek a klapek musejí být požehleny už před přižehlováním ke křídlu – jinak je s tím kýbl práce navíc. Klapky a křidélka dělám potahovaná poprvé a tak mi pozdě došlo, že hlavním problémem požehlováním bočních hran dvou sousedících ploch je to, že po rozstřižení fólie v místě styku klapka/křidélko vlastně nezbyde žádný materiál na potažení boku.

Vnitřní díl kostek se začíná přižehlovat stejně jako vnější, ale pozor! Fólie se tentokrát nepřižehluje ke klapce do spáry – je to proto, že klapka má pant na spodní ploše křídla. Balsa 1,5mm se tedy vloží do spáry a nic se nikam nepřeklápí.

2013.12.04 – e-Hawk 1500 – Potahování křídla 2

Prostřihl jsem otvory pro krytky serv s potřebnými přesahy, nastříhal to a přižehlil.. Tohle byla docela legrace. Když jsem toto dělal na Sally, tak to celkem šlo – šachta byla dost velká. Ale tady je to všechno titěrné – nakonec jsem si na žehličce musel nahřívat plochý šroubovák a kousek po kousku to s ním přitlačovat.

Přižehlil jsem klapku, zahnul okraje a přižehlil horní fólii. Tady už to šlo, jako po másle. Nakonec jsem to vypnul žehličkou – horkovzduška se mi nechtěla vytahovat.

Začal jsem potahovat o levé křídlo a skončil jsem s ním přesně ve stejné fázi, jako včera s tím pravým – před dokončením šachet a potažením horní strany.

Panty jsou tuhé tak akorát – jdou lehce, ale nikde se neviklají.

2013.12.05 – e-Hawk 1500 – Potahování křídla 3 – Hotovo

Dokončil jsem i levou půlku křídla. Obě půlky jsou potažené a obě mají 89g – víceméně podobně, jako u Guppy. Tam to sice bylo 86g, ale zase bez mechanizace.

Na první pohled je jasné, že ty horní bílé plochy jsou takové jakési prázdné – ano je to tak. Na tu hodní stranu něco přijde.

…..ale co? ….no co? …no něco!

2013.12.05 – e-Hawk 1500 – Nápis na křídle

Extrénmí úpravy si žádají extrémní „fasádu“. A když extrém, tak extrém – konkrétně „Xtreme“!

Už od začátku jsem měl naplánováno, že tohle letadlo si zaslouží něco jiného – jiného ve smyslu povrchovky. Tentokrát jsem zvolil povrchovku ne ze samolepek, ale z nažehlovačky. Má to jednu výhodu – všechny materiály, ale hlavně barvy, jsou stejné na celém letadle. Navíc doufám, že se ty ostré rohy písmen budou méně odchlipovat. Na samolepkovém markingu jsem to vždy řešil přelepením izolepou a to s sebou nese jednu necnost – za čas se ty hrany odchlípnou a dostane se pod ně svinstvo.

Na Youtube je český návod na sežehlování fólií (ZDE). Základní pomůckou je teflonový sprej a lamino. Oboje mám a už jsem to i kdysi cvičně zkoušel (funguje to). Jenže tady potřebuju jen přižehlit černý „stín“ k písmenu….

Základem metody je použití nepřilnavého podkladu, který se nijak nepodepíše na lepivosti nažehlovačky a teploty, která obě fólie spojí, ale ještě nestahuje. Původně jsem chtěl použít pečící papír (asi by taky fungoval), ale vedle ruky byl zbytek podkladového papíru z toho metalického Oracoveru, tak jsem to zkusil. A kupodivu to fungovalo luxusně.

Sežehlil jsem všechna písmena a dal se do nejsložitější práce – nažehlení na křídlo. Na tohle je jen jeden pokus – když se to nepovede, tak to musí dolů i s tím bílým potahem…

Kupodivu šlo všechno, jako po másle – zajímavé…. na balze ten Oracover zlobil a na čínské fólii ne. Při tomhle požehlování fólie fólií je vždycky problém s uzavřenými bublinkami. Pokud je podklad balza, tak ten vzduch má alespoň nějakou šanci uniknout póry – tady ne, musí se opravdu opatrně a na nižší teplotu. Je zajímavé, že pár drobných bublinek se mi podařilo vyžehlit ke kraji tak, že jsem celé okolí nahřál a bublinu „vyhnal“ ven.

2013.12.06 – e-Hawk 1500 – Hrubé sestavení, vážení a těžiště

Naložený model má 688g – plánoval jsem, že letovka bude do 700g, ale tohle asi nevyjde – podle mě to napuchne tak ještě o 20g. 10g spolknou páky a táhla na křídle, nejsou tam ještě bovdeny k ocasu a páky ocasu. Těžiště mi vychází, s 1300 4S1P cca 10mm před teoretické, ale gramy se budou přidávat hlavně za těžištěm – to je dobře.

Pokud to vezmu čistě teoreticky, tak jsem nad normál, přidal jedním servem na klapky (ocas mám jen jedno nservo) i s pákami cca 15g a baterkou cca 70g – to je funkční zátěž navíc. Nepočítám tedy ty moje „opičárny“ s uhlíkovým trupem a výztuhami „kam se podiváš“.

Pak mi tedy Jestřáb vychází jako cca 620g – nejsem tedy úplně mimo mísu – výkresově má se tříčlánkem mít 600g. Těch 20g navíc je díky čtyřservovému křídlu – a to je dobrá „cena“.

2013.12.28 – e-Hawk 1500 – Pravé křídlo hotovo

Požehlování krytek bylo zajímavé. Prvně jsem sundal serva a krytky přichytil dvěma vruty na místo. Přesně jsem ustavil kousek fólie a částečně ji přichytil žehličkou. Teprve potom jsem to sundal a přižehlil pořádně – jen tak se docílí toho, že je vzor „v zákrytu“.

Na samotném pákování v podstatě nebylo nic zajímavého – jen vše správně ustavit. Polohy a délky táhel byly jasné už z testů. Problém mohl nastat při výrobě tří otvorů pro páku na křidélku. Díky úkosu hrany pantu by ty otvory mohly vylézt před hranou. Tak jsem je udělal šikmo – směrem k odtokovce. Balza a polyamid se popraly a vše dopadlo dobře.

2014.01.02 – e-Hawk 1500 – Světlo na konci tunelu

Při bateriových testech jsem zjistil, že jak TGY 2S1P 2200mAh, tak TGY Nano 4S1P 1200mAh jsou na tom s těžištěm naprosto stejně – je cca 5mm před teoretickým.

Z tohoto důvodu jsem posunul Rx a REG co nejvíc dozadu – tím mohu dát dozadu i baterie. Umravnil jsem suchozipem kabely od motoru a vrhl se na táhla ocasu.

Tady jsem moc nevymýšlel. Na straně serva jsou obě táhla vetknuta do jednoho otvoru v páce a vedena v trubkách bovdenu. Páky ovládacích ploch ocasu jsem tentokrát použil ze stavebnice – jen jsem přidal čínské blimpy.

Hmotnost s 4S1P je před slepením trupu a ocasní trubky přesně 700g. Ještě musím vyřešit uchycení beterie (baterií), přilepit ocasní trubku a bude hotovo.

2014.01.06 – e-Hawk 1500 – Zapichovací matice a lízátko baterie

Jelikož budu (alespoň ze začátku) v modelu provozovat dvě baterie (TGY 2S1P 2200mAh a TGY Nano 4S1P 1200mAh), tak potřebuji multifunkční upevnění. Na to se nejlépe hodí lízátkový způsob, který jsem už vyzkoušel na Bizzardu.

Tentokrát použiji jen jednu zapichovací matici do osy trupu – dvě by nemohly mít rovnoběžné osy závitů – lízátko by se příčilo.

Matici jsem narovnal zapichovací jehličky – vlepím ji do trupu obráceně. A aby to trochu drželo, tak jsem ji přelaminoval třemi proužky skelné pásky. Laminováno 30-ti minutovým epoxidem z Hobbykingu. Cena 1USD (cca 22CZK) místo běžné stokoruny. Epoxid je trochu žlutý – tady to nevadí.

Lízátko je klasika – 1mm překližka a suchý zip nalepený tavným lepidlem.

2014.01.07 – e-Hawk 1500 – Slepení ocasní trubky a trupu

Poslední krok na modelu. V místě lepení jsem navinul pár otoček izolepy na trup i trubku – bude se to lépe čistit. Model jsem sestavil, namazal lepené místo na trupu 30-ti minutovým epoxidem a nasunul trubku. Model jsem položil vzhůru nohama – tím jsem měl na podlaze obě křídla a oba konce ocasu, což mi zajistilo souměrnost a lepený kout ještě finálně přelepil izolepou – snad to nebudu muset brousit.

2014.01.07 – e-Hawk 1500 – Hotovo

Tak a Jestřáb je hotový. S 1200mAh čtyřčlánkem je hmotnost 712g. Těžiště je mírně před teoretickým – na zálet naprosto ideální.
Pokud budu muset těžiště posouvat směrem dozadu, tak mám jedinou možnost – dovážit ocas. Elektronika už je na knop.

Dokonce jsem dostal model i do Tx – ono to zase až tak složité nebylo. Překopíroval a přejmenoval jsem model z Blizzarda – je to naprosto stejná koncepce. Je ale nutné podotknout, že to nebylo bez trestu – správně funguje jen motor – jinak je vše obráceně. Nevadí – T12FG si s tím hravě poradí (musí – nechce se mi kuchat vnitřnosti, abych se dostal k přijímači).

Posledním krokem budou ochranné obaly ze Sunflexu. Tentokrát je nebudu olepovat žádnou páskou. Dlouhodobě se mi to neosvědčilo. Na Mini Kanje jsem dal poloviční šíři a už je polovina dole. Na Guppy to zatím docela drží, ale už se pár rožků odchlipuje – no prostě samolepící páska. Tady mám v plánu se přiučit od kolegy Vágnera a jeho obalů na miniCorado – hrany mi ženuše obšije šikmým proužkem.

2015.02.30 – e-Hawk – Ochranné obaly

Už delší čas jsem měl nastříhané díly na ochranné obaly na e-Hawka. Záměr byl takový, že zkopíruju konstrukci ochranných obalů kolegy Vágnera – z MiniCorada. Ty jsou sice taky ze Sunflexu, ale jsou na okrajích šité. Já chtěl ale použít na hrany šikmý proužek.

S ženuší jsme udělali pár testů, ale než by se nám povedlo najít ty správné parametry nastavení šicího stroje tak aby to nestahovalo, nebo nebylo naopak volné, tak bych šel do důchodu.

Oprášil jsem tedy metodu polepení hran hliníkovou samolepící páskou, která dobře fungovala na křídle Guppy – ale s tím rozdílem, že jsem udělal středy obalů na křídlo přesazené, jako u MiniCorada. A jelikož jsem nechtěl šít, tak jsem musel lepit – tedy i ty středové sucháče. Jsou samolepící a kupodivu to docela drží – ani při odlepování sucháčů od sebe nemají snahu se sloupnout ze Sunflexu. Určitě to nebude věčné, ale zatím to stačí.

Ale jak říká David – na futrály to nelítá. Počkám na nějaké lepší počasí a jde to do luftu.

2015.07.07 – e-Hawk 1500 – Seznam modifikací

V PC jsem objevil tabulku, ve které je uveden seznam všech mých úprav provedených na stavebnici e-Hawk 1500 – podle mě by tahle informace neměla zapadnout do prachu dějin.

V tabulce jsou i takové zajímavosti, jako cena úpravy, složitost a výsledný efekt.

č.ModifikaceSložitost (1-10)cenavlivProvedeno
1Plastový držák ocasu přilepen10Úspora hmotnostiNe
2Ocas pouze VOP1-200Úspora hmotnostiAno
3Spodní potah křídel bez otvorů243Úspora hmotnosti, nárůst pevnostiAno
4Uhlíkové tyčky pod (1.5mm) a nad nosník (1mm)4110Nárůst pevnostiAno
5Negativ 5mm10Zlepšení vlastností na nízkých rychlostechAno
6Forma na trup10400Pro běžného stavitele naprosto zbytečnéAno
7 CF trup10550Pro běžného stavitele naprosto zbytečnéAno
8Winglety s rádiusovým zvednutím + CF450Estetický, vliv na letové vlastnosti je diskutabilníAno
9Jiný způsob stavby pouzder pro šrouby křídla60Jednodušší stavbaAno
102 serva na klapky do křídel7400Zlepšení přistávacích vlastností, nárůst hmotnostiAno
11Zalepení drážek v hraně pantu klapek10Nutné kvůli bodu 10.Ano
12Úprava prostoru mezi žebry pro klapky40Nutné kvůli bodu 10.Ano
132 serva na křidélka do křídel70Více prostoru v trupuAno
14Servokabely všech serv v křídle nezkráceny50Jednoduchá výměna serva (klapky lze jednoduše vyřadit)Ano
15Zalepení drážek v hraně pantu křidélek10Nutné kvůli bodu 13.Ano
16Úprava prostoru mezi žebry pro křidélka70Více prostoru v trupuAno
17Zavěšení všech kormidel na nažehlovačku50Jednoduchost, trvanlivost, úspora hmotnostiAno
18Kabina  vyfouknutá z PET lahve50Estetický, kabina je díky PET odolnější na teploAno
19Zavírání kabiny ala F3K30JednoduchostNe
20Zavírání kabiny ala MiniCorado30JednoduchostAno
21Konektor z lámací lišty v křídle + kabely k Rx580Lepší montáž křídlaAno
22Vnitřní náhony táhle pro ovládací plochy křídla1065Pro běžného stavitele naprosto zbytečnéAno
23Závěsný háček v CG z kulového čepu420Jednoduchá kontrola CG, pro běžného stavitele nedůležitéAno
24Náhony ocasu drátem ve vnitřní trubce bovdenu330Pro běžného stavitele naprosto zbytečnéAno
25Náhrada 3S1P za 4S1P0100Vyšší výkon, vyšší hmotnostAno
      
 Cena úprav 1648  

2016.03.02 – e-Hawk – Náhrada originálního trupu

Spousta lidí mě bombarduje s žádostí o výrobu náhradního laminátového trupu na e-Hawka. Jde o to, že ve stavebnici je místo laminátového (který se dával do ARF verze) jen trup z ABS a ten toho moc nevydrží.

Přiznám se bez mučení, že mě se do polokomerční výroby moc nechce. Je to jednak z časových důvodů a v neposlední řadě i z lenostních důvodů. Sice tedy trupy nebudu laminovat ve statisícových sériích, ale dám alespoň dobrou radu – a dobrá rada je nad zlato…že?

e-Hawk je velice pohledné letadélko a díky konstrukci to většinou odnese trup. Ani megarána není fatální pro křídlo a ocas. Takže problém se smrskne na nalezení odpovídajícího, komerčně dostupného, laminátového trupu. Já osobně bych doporučil trupy od Topmodelu – ZDE. Mám jeden doma – je to od jejich modelu Blis/Sweet – ZDE a ZDE. Tento trup (ZDE) je sice na dvoumetrovku, ale i tak by byl se zatnutými zuby použitelný. Má sice delší dosedací plochu pro křídlo (a musela by se „ucpat“ díra – viz fotky), ale i tak by se dalo.

Daleko vhodnější by však byl trup z modelu Swish – to je jeden a půlmetrovka ZDE, takže optimální. Ale i zde je jedno omezení. E-Hawk má trup takového tvaru, že křídlo je vlastně na takovém malém pylonu a lze tak použít celou délku klapek. Pokud tedy budete mít klapkového e-Hawka, tak s těmito trupy se bude muset s klapkami buďto rozloučit, nebo je ve středové části upravit.

Cena trupu s ocasní trubkou, kabinou a motorovou přepážkou je cca 750CZK – ZDE.

Trup se dá pořídit v několika barvách – bílá, červená, žlutá a oranžová.

P.S. Na druhé fotce je pro ilustraci spolu s křídlem z e-Hawka ocas z MiniCorada.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *