11 Canary SQ

2011.07.01 – Kanár – po vybalení

Tak mi konečně dorazil – po 2-ou měsíčním čekání. Já ho rozbalil, nafotil, pokochal se a zase uložil do krabice, kde bude čekat, až přijde motor a bude zima.

Rozdíl 10g na polovinách křídla je celkem „masakrózní“. Jedno křídlo je asi balzové a druhé ocelové. Ale hezoun to je – to zas prrr!

2014.01.15 – Canary SQ – Přípravné práce

Že to ale trvalo……

Stavebnici jsem tak strašně chtěl, že jsem vydržel čekat půl roku, než mi ji v HobbyKingu naskladnili. Krabice přišla, já ji rozbalil, zvážil díly, nafotil, uložil zpět do krabice a nechal skoro 3 roky ležet.
Čas na Kanára dozrál až teď. e-Hawk je hotový a kolem miniCorada chodím, jak mlsnej kocour.

Hlavně jsem si musel ujasnit, jak to vlastně „pojmu“. Asi 100x jsem si projel RiMrovou stavbu (ZDE) a usoudil, že stavět jen házedlo nemá smysl (Sally mě vyléčila). Takže motor – už od začátku mám na toto letadlo zakoupený C20, který na 1000mAh v samobrku Variante 100 (ZDE) dokáže na plný knedlík vrčet 10 minut. Baterie TGY 800mAh ze Sally, 2x HXT500 a jako REG bude Mystery 12A.

S tímhle regulátorem byla patálie. Když jsem si jej pořídil (přesně před rokem) a napájel na něj 2mm Goldy, tak jsem zjistil, že vůbec nereaguje na plyn při nastavení (nebyl schopen oživit Rx). Šťávu BEC dodával, ale to bylo tak všechno – to bylo jen krůček od klasické věty „nemáš si kupovat ty čínský šmejdy – patří ti to“. Vzteky jsem mu odpájel konektory a uložil mezi mrtvoly.
Ale – jak je mým zvykem – nemám rád předčasné soudy. Závada se mi nějak nezdála a tak jsem mu dal poslední šanci. Konce drátů jsem protáhl kalafunou (byly sice pocínované, ale co….) a znovu je poctivě napájel – a ejhle… regulátor fungoval na „první dobrou“. Takže z čínského šuntu (díky studeňáku a volšovým rukám) se stal napodruhé luxusní asijský výrobek.

Pro serva jsem vyrobil novou desku – nebudou v prostoru kabiny (tam bude baterie a Rx), ale pod náběžkou křídla. Ocaskám jsem opatrně odřezal fólii v místě lepení a slepil jsem i špičku trupu. Měl jsem tam totiž tu samou závadu, jako RiMr – v přední horní části – před kabinou jsou poloviny trupu slepeny jen na tupo, protože pásek tkaniny, který má spoj podržet, byl přilepen jen k jedné polovině. A logicky mi to při manipulaci prdlo. Klasická čínská technologická nekázeň (abych je moc nepřechválil).

2014.01.20 – Canary SQ – Motorová přepážka a jazýčky křídla

Na včerejší besídce jsem s Honzou mimo jiné probíral fixaci křídla u Kanára. V originále je to na gumu – do trupu se zalepí dvě uhlíkové trubičky, křídlo se slepí a chytne se to silikonovou gumou.

Tohle se mi moc nelíbí. Nechal jsem se inspirovat RiMrovou stavbou (ZDE), ale nelíbila se mi ta zajížděcí nástavba. Musel bych křídlu sloupnout potah, tmelit, brousit, barvit – tfujtajxl…..

Vyřeším to na vysoké technické úrovni. Vepředu vetknu do každé půlky kolíčky – tady se nic moc lepšího vymyslet nedá, ale v zadu jsem vyrobil 2 a 2 drážky, do kterých přijdou na střídačku vlepit 1mm jazýčky. Ty budou mít každý otvor, do kterého se bude vkládat fixační šroub. Ten bude jen jeden a logicky v ose trupu a křídla. Proto bude nutné v každé půlce křídla vypilovat polodrážku.

Na trup jsem nasadil kolečkovou šablonku a objel otvor 25mm – přesně podle kuželu. Špičku jsem uřízl s přesahem cca 2mm a ten jsem pak sbrousil do vyosení „podle oka“ na kotoučové brusce. Opět jsem musel trup lepit v místě spoje polovin – vůbec to tam nedrželo. Pomohl jsem tomu přilepením motorové přepážky.

2014.01.23 – Canary SQ – Motorová přepážka a jazýčky křídla 2

Dnes se mi „dařilo“ – darmo mluvit. Pokoušel jsem z vnitřní strany trupu odstranit trochu epoxidu, který mi zavazel pro usazení motoru. Jenže jsem byl moc silný a prořízl si trup hned za přepážkou. Takže část předku i s přepážkou musela ven – stejně bylo pro motor málo místa.
Trup jsem obrousil až za prořízlou díru a díky manipulaci mi opět praskla horní strana spoje půlek trupu – to je k vzteku!

Když už jsem se v tom vrtal, tak jsem odstranil výztužný pásek skla z té horní části a zjistil, že nedržel ani po mých pokusech o přilepení. Držel tak maximálně na dvou místech někde v místě spoje půlek trupu. Po odtržení jsem začal místo zdrsňovat pro nový pásek a přišel na to, proč to nedrží. Číňan použil nějaký špatný epoxid, nebo si ho blbě namíchal a ten nezpolymeroval tak, jak měl – jen „zežvejkačkovatěl“.

Vyrobil jsem tedy další motorovou přepážku, na spoj nalaminoval L285-kou nový proužek skla a vlepil 285-kou s pilinami, přepážku novou.

Výsledkem dnešního snažení je tedy jen to, že jsem tam, kde jsem byl posledně…..

Ne – jsem o jeden nanometr dál – půlky trupu mi už konečně drží.

2014.01.26 – Canary SQ – Motorová přepážka a jazýčky křídla 3

Jeden den je to na pytel a druhý jde všechno, jak na drátkách….

Na nově přilepenou přepážku jsem našrouboval zkusmo motor – sednul si, jak zadnice na hrnec. Bohužel musím použít motorový komplet od Graupnera – ten čínský má sice hezčí (delší) kužel a větší vrtuli, ale má kratší trámec a kolem trupu se listy nesklopí – nakonec dopadnu, jako RiMr a budu tam muset dát tříčlánek.

Slepil jsem ocas a pak na něj nalepil ocasní trubku. Křídlo dostalo 2 kolíčky, přilepil jsem kolíček v zadní části kořenového žebra a ta dvě lízítka. Po testu jsem se musel pochválit – funguje to naprosto luxusně.

2014.01.29 – Canary SQ – Háček na gumicuk

Tohle letadlo musí být multifunkční a tak dostane i háček na střílení gumou.

„Háček“,……“háček“….. ono se to lehko řekne, ale není to žádná sranda. Jeho poloha je jasně definovaná – z místa těžiště (na ose profilu křídla), se vede přímka pod úhlem 30° směrem vpřed a kde tato přímka protne povrch trupu, tak tam je místo pro vetknutí háčku. No jo…. jenže tam budou serva…

Problém je ten, že díky motorizaci jsem posunul serva z prostoru kabiny do prostoru pod křídlo. Ale tam je taky místa, jak v botách o dvě čísla menších, než noha. Jsou to sice HXT500, ale i tak nemohou být moc vzadu – páka by při otáčení narážela na křídlo. Serva navíc dosedají tělem přímo na dno trupu – háček tedy nejde ohnout do Z-tka a přilaminovat na dno.

Problém jsem vyřešil šalamounsky. Serva jsem umístnil tak, že háček bude ohnut do L-ka a bude přesně mezi nimi. Síly od háčku rozvedu do trupu na dvou místech – jednak do dvou destiček, které budou přilepeny na dno trupu a druhak do desky serv. Serva jsem dal „čelem k sobě“ – díky tomu jsou k sobě mohutným sražením na spodku těla – bude víc místa pro kabely. Tím bude páka zadního serva více vepředu a nebude kolidovat s křídlem – dosedací plocha se zde díky profilu o trochu více zvedá (o cca 1mm).

Vypadá to docela profesionálně – Kanár bude samá technická finesa.

2014.01.31 – Canary SQ – Lepení ocasu

Nastala fáze, která je sice jednoduchá, ale záleží na ní celá geometrie modelu – lepení ocasu do trupu.

Otvor v přepážce i část trubky jsem řádně omatlal epoxidem, párkrát otočil ocasem o 360°, aby se dostalo lepidlo všude a ustavil do správné pozice. K tomu mi posloužily 2 vaničky od salátu a 2 závaží na ocas. Ta jsou nezbytně nutná – jen tak je ocas po slepení v rovině. Každý konec křídla jsem změřil a když bylo na obou koncích vše ve stejné výšce, tak bylo hotovo. Tak a teď už jen čekat.

2014.02.01 – Canary SQ – Pákování a elektronika

Zkoušel jsem originální táhla z 1mm drátu – samotná i v bovdenu, ale není to úplně ono. Samotná jsou moc na volno a v otvoru stejně drhnou – v bovdenu byly díky s-ku v místě průchodu ocasní trubkou takřka zablokovaná. Jediný schůdný způsob je bovden a drát 0.5mm. Díky tomu jsem musel do pák serv udělat 5mm dirku. Páky na ocase zatím nejsou zkrácené – jejich konce přijdou pryč. Je ale s podivem, že ani takto to není při maximální výchylce v kolizi – číňan u konstrukce aspoň trochu přemýšlel.

Dráty os motoru k regulátoru dostaly úzké suché zipy. Od jisté doby používám oboustranný – je sice drahý jako pes, ale já ho mám jen na toto a navíc ho vždy rozstřihnu na třetiny.

Zatím jsem na 317g.

2014.02.02 – Canary SQ – Závěsné oko a závaží křídla

Závěsné oko v tomto případě nemůže být z kulového kloubu – těžiště je takřka v místě spojovací trubky. Musel jsem tedy použít Cu plíšek ze zemnícího pásku. Aby to nedrželo jen na lepidle, tak jsem to pojistil třemi špendlíky. Je nutné v protilehlém kořenovém žebru udělat kapsy pro hlavičky špendlíků – jinak by byla mezera mezi půlkami křídla a kolíčky by nešly zasunout do otvorů v trupu.

Teprve teď jsem mohl letadlo zavěsit a zjistit, že rozdíl 10g na půlkách se musí dovažovat. Sice mi trochu pomůže samolepka, ale i tak se tomu musí pomoci cca 2-mi gramy olova. No jo – jenže, jak to udělat a nepřidělat si práci s broušením koncové části křídla?

Jednoduše – musí se to udělat tak, aby nebyl šmirgl potřeba. Ze dvou kousků olova jsem udělal 3 a kleštěmi jsem z nich udělal válečky o průměru 3mm. V oblouku křídla jsem skalpelem vyřízl 3 klínky a opatrně je odložil stranou – ve správném pořadí i orientaci! Vyvrtal jsem 3 otvory, závaží vlepil epoxidem a na své místo vložil klínky. Ještě nevytvrzené (na několika místech mi epoxid potřísnil fólii) jsem oblouk zažehlil.

Jednoduché, profesionální, čisté a funkční.

2014.02.03 – Canary SQ – Skorohotovo

Dnes jsem sice pokročil jen drobně, ale výsledek je o to výraznější. Polepil jsem letadlo samolepkami.

Chtěl jsem pokročit trochu víc, ale dál jsem se nedostal – z nějakého důvodu mi nefunguje jedno ze dvou HXT500. V koncové poloze cuká a celkově je takové „neklidné“. Zkusím ho kuchnout a uvidí se.

2014.02.04 – Canary SQ – Vadné HXT500

Tak – servo jsem rozdělal. Není to nic složitého – jen se musí od sebe oddělit díly krabičky. Do spáry se zabodne skalpel a drobným páčením se krabička rozebere – je to jen nacvakané na kolíčcích.

Rozebral jsem převody – byly v pořádku. Ani hnací pastorek nevykazoval nějakou závadu – na hřídelce motoru drží jak přibitý. Servo se bez vlivu potenciometru chová tak, jak má – motor se stále točí na plné otáčky. Zkusil jsem tedy potenciometr a jeho dráhu prostříknout Isopylalkoholem a párkrát protočit dráhu.

Servo jsem po vyschnutí sestavil a zjistil, že závada přetrvává – místo serva mám luxusní náhradní díly.

2014.02.06 – Canary SQ – Ulomená anténa Rx

Pěkně jsem poprosil a David doma vyhrabal jedno šuplíkové HXT500.

Výměna jednoho serva znamená vyndání naprosto veškeré elektroniky – je to kvůli protažení kabelů. Takže jsem to celé vyndal. Všechna elektronika už byla venku a jak jsem to tak obracel, vypadl takový malý drátek…. anténa od Tx – no to je paráda… když se daří, tak se daří.

Je to jasné, jak jsem tam s tím furt mlel, tak jsem ji ulomil – musím ji tam nějak dostat zpět. Jenže to nepůjde – musel bych ji zkrátit a pak by nemusela fungovat. Mám štěstí, že jde o anténu bez prodloužení stíněním – dá se nahradit jakýmkoli kablíkem stejné délky. V tomto případě servokabelem.

Odstranil jsem část „omatlávky“ na Rx, obnažil konec servokabelu, protáhl kalafunou a pocínoval. Zkrátil pocínovaný konec na cca 1,5mm, přiložil na pájené místo, pomodlil se a připájel – trafopájkou (nic jiného stejně nemám). Teprve teď jsem ten kabel zkrátil na potřebnou délky – podle původní antény. Test dosahu proběhl na jedničku – uf.

Ještě jsem konec přetáhl 3-mi milimetry smršťovačkoy a pojistil 5-ti min epoxidem Alteco – on je takový lehce gumový – přesně tak to potřebuju a slepil krabičku přijímače.

Opět jsem všechno nastrkal zpět – naštěstí se už nic nikde neulomilo.

Po téhle operaci jsem si vzpomněl na ten nejapný vtip, jak se propuštěný gynekolog hlásí na místo automechanika (asi ho baví se furt v něčem hrabat) a dostane úkol rozebrat a složit motor. Po splnění úkolu mu vedoucí autoservisu říká: „No – na to, že nejste vyučen v oboru nebyl čas špatný, motor funguje – dokonce Vám nic nezbylo – takže OK – já Vás beru! Ale teď mi chlape řekněte pravdu – proč jste to celé dělal skrz vejfuk?“

Mám pocit, že po zkušenostech s osazováním Kanára, bych byl schopen přes ten vejfuk pájet trafopájkou základní desku počítače.

2014.02.08 – Canary SQ – Poslední drobnosti

Na kabince jsem vyrobil pomocí uhlíkové tyčky D1mm, tavného lepidla a skelné pásky F3K zavírání kabinky – v podstatě standardní provedení.

Dalším krokem bylo pojištění konce trupu proti prasknutí – u tohohle modelu je to naprostá nezbytnost. Začátek jsem pojal stejně, jako RiMr – ve vzdálenosti 10 a 10mm od spáry jsem nalepil izolepu tak, abych si to neomatlal a natočil pár vláken uhlíkového rovingu abych vyrovnal schod mezi trupem a trubkou. Pak jsem mohl omotat trup závity rovingu těsně vedle sebe – vše bylo vždy na koncích rovingu pojištěno kapkou vteřiňáku – neprolíval jsem to celé. RiMr to prolil a pak to musel brousit, tmelit a stříkat. Já jsem si namíchal pár kapek L285-ky, prosytil to a omotal tenkou izolepou – lepidlem nahoru – tedy obráceně. Doufám, že se mi tím vytvoří pěkný povrch a už na to nebudu muset šáhnout.

Nahradil jsem původní páky dvěmi černými MP-Jet ze zrušeného Rychlolepu. Nejsou tak hovadské – nebude docházet ke kolizi v krajních výchylkách kormidel. Je třeba podotknout, že by k tomu nedocházelo ani s těmi originálními – ale ty černé mi k tomuhle letadlu tak nějak pasujou líp. Navíc mají při sesazování jednu výhodu – jsou na šroubky – tedy demontovatelné. Ty originální jsou jen na protizoubky – nešly by to rozebrat a nešlo by se dostat pořádně k přitažení šroubku na blimpu pro SOP.

2014.02.09 – Canary SQ – Poslední drobnosti 2

Sundal jsem izolepy z místa přechodu trupu do trubky a maličko začistil – no, můj předpoklad se potvrdil. Naprosto luxusní provedení, bez nutnosti to jakkoliv dolaďovat.

Na spodek přední části trupu jsem nalepil skelnou pásku – ať se to hned neodrbe a finálně zvážil. 335g není špatných.

Na internetu bohužel nikde není další motorový model, kde by byla jeho hmotnost a na RCG je zmínka jen o jednom bezmotorovém Kanárovi – 317g (ale zase má stříkaný trup barvou). Takže já mu přiložil omotorováním jen 18g – to není špatné.

2014.02.09 – Canary SQ – Hotovo

Tak – další ležák je hotový – v té změti křídel se na rampě úplně ztrácí (třetí stroj zleva).

Finální rozpočet:

  1. Canary SQ – 36,83*17,97=662,-
    2. Poštovné – 29,56*17,97=532,-
    3. Vrtule+kužel Graupner – 125,-
    4. Motor C20 – 7,24*19,69=143,-
    5. 2xHXT500 – 3,49*19,69*2=69*2=138,-
    6. Rx FrSky TFR6M – 20,66*19,69=407,-
    7. REG Mystery 12A – 9,99*19,66=197,-
    8. BAT TGY 800mAh 2S 20C Long – 4,88*19,69=97,-
    9. 2x Fe drát 0.5 – 6*2=12,-
    10. 2x bovden – 2,9=18,-
    11. 2x blimp – 2,39*19,497*/10*2=4,66*2=10,-
    12. 2x zapichovací matice M3 – 0,7*20,92/10*2=1,46*2=3,-
    13. 2x plastová páka MP Jet – 17*2=34

Suma –  2378,-

Takže – stavebnice přišla na 662CZK, poštovné na 532CZK, elektronika na 1107CZK a drobnosti na 77CZK.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *