04 Guppy v2 – křídlo
2013.05.12 – Guppy v2 křídlo
Už delší čas jsem chtěl vyzkoušet stavbu křídla z polystyrenového výřezu. Volba padla na Guppy V2 – mám k tomu několik důvodů:
- Guppy V1.5 je již po záletu a je jasné, že by to chtělo křidélka
Konstrukci na křídlo V2 a šablony pro pálení mám už dávno hotové
3. Velikost letadla a křídel je tak akorát
4. Když se to nepovede, tak se houby stane
Drobná poznámka – je jasné, že to v důsledku žádné Guppy v2 nebude – maximálně tak Guppy v1.99. Jde totiž o to, že Guppy v2 má odnímatelnou VOP (což já jsem na svém modelu udělal) a jiné křídlo (lomení, rozpětí, profil, tvar přechodu odtokovky do trupu).
Má ale také prodloužený nos trupu. Guppy V1 je původně konstruován pro plechovku a (těžké) NiMh baterie. Guppy V2 je vepředu prodloužená z důvodu použití lehčích Li-Po baterií a stříďáku.
Pozor – to prodloužení trupu není na první pohled z výkresů poznat. Byla o tom zmínka na autorových stránkách a já si to finálně potvrdil teprve až po přiložení překreslených trupů na sebe v CADu.
2013.05.12 – Guppy v2 křídlo
Výřezy jsem šmikl z tmavě šedého polystyrenu, protože byl doma – jiný důvod není. Původně jsem to chtěl řezat pomocí padacího ramene, ale nakonec zvítězila moje lenost a řízl jsem to ručně. Středové díly jsou obdélníkové – tady problém není. Uši jsou lichoběžníky a je tam vidět pár chybek na odtokovce. Tady nakonec ale budou křidélka. Ty teď sice budu dělat z výřezu (kdyby se to povedlo), ale nakonec asi budou i s klapkami balzové. Kdesi na netu jsem četl, že tenké klapky se z polystyrenu rády kroutí – uvidíme.
Výřezům jsem odřízl náběžný klínový náběh a přilepil UHU-Porem balzovou náběžku. Začištění se dělá tak, že se na polystyren nalepí tenká široká izolepa – těsně k balze. Výřez se dá na spodní díl polystyrenu a hoblíkem se balza zhobluje. Hoblík izolepě neublíží a zároveň nedovolí podjet náběžku – opět odkoukáno z netu. Co tahle technologie snese je poznat na tom, že na začištění všech 4 dílů z obou stran jsem potřeboval jen jeden (!!!) pás izopepy.
Stejným způsobem jsem nalepil 2 balzové lišty v oblasti pantu.
Drážku pro smrkové nosníky jsem vypálil upraveným očkem v trafopáječce – pravítkem mi v tomto případě bylo prkénko balzy 5mm. Zarážka pro nastavení hloubky je jádro z „čokolády“. Jakou drážku očko ve finále vypálí, je vždy nutné předem otestovat na nějakém zbytku – například očko s rozměrem 5mm udělá drážku o šířce cca 6,5mm – pro nosník 2×7 naprosto ideální. Dno drážky je díky propalu propadlé – ono to nevadí prostor se vypění lepidlem. Příště by to chtělo udělat na části očka, která pálí dno negativní rádius tak, aby dno po propalu zůstalo rovné.
Jsou hotová kořenová žebra a výztužná žebra pro trubku spojky – oboje překližka 2mm.
Výroba polotovarů zabrala 1,5h, výřezy křídel 3/4 hodiny. Práce na pravé půlce výřezu pak cca 4 hodiny.
P.S.: Kdo je pozornější, tak si určitě všiml, že ty datumy tak trochu nesouhlasí – ano, to je v pořádku. Na tomto projektu pracuji velmi sporadicky, ale dopředu se to sune nezadržitelně.
2013.08.04 – Guppy V2 křídlo – Jádra křídel připravena na potažení
Je třeba dokončit i levou půlku křídla.
Stejným způsobem, jako u pravého křídla, jsem dolepil lišty pantů klapek a křidélek, náběžku, začištění boků klapek a křidélek. Trubky pro spojovací drát jsem vyztužil uhlíkovým rowingem prosycený vteřiňákem.
V křídlech jsem vyřízl otvory pro serva, nalepil na jejich hrany 2mm balzu a vložil zpět kostky materiálu – budou sloužit jako opěrky pro balzu při lepení potahů.
Vlepil jsem balzovou výplň do míst, kde budou v náběžce fixační kolíky. Na odtokovce je klínová balza v místě, kde budou polohy připevňovacích šroubů.
Uřízl jsem konce křídel a nahradil je balzou – broušení do profilu byla nechutně hnusná práce.
Ještě vyrobit kanály pro kabely serv a může se potahovat.
2014.02.10 – Guppy V2 křídlo – tunely pro servokabely 1
Na první pohled to vypadá, že se tenhle projekt nadobro zastavil, nebo je maximálně zpožděn. Není to pravda – další progres je zde.
Před lepením potahů se ještě musí vyřešit tunely pro kabely serv. Původně jsem zamýšlel, že to zajistím brčky – bohužel jsem nesehnal tu správnou délku. Jediné co by vyhovělo, je trubka z reklamních balónků – jenže ta je zase zbytečně těžká. Takže jsem nakonec vzal papír do tiskárny a na oné trubce z balónků jsem navinul 4 trubky.
Tunel mezi servy byl jednodušší. Vyndal jsem obě balsové přepážky (šlo to dobře – je to lepeno jen UHU Porem) a vyfrézoval do nich dva otvory pro trubku. Vyřízl jsem po celé výšce profilu kanál a ten rozdělil na tři čísti – horní a spodní se použije, prostřední jde do koše – bude místo něj tunel.
Tunel mezi servem klapky a kořenovým žebrem byl horší o výrobu dvou otvorů ve výztužných žebrech. Já vím – v tom kořenovém by se ve finále dělat nemusel – kabel zde vůbec nebude procházet, protože bude ještě před kořenovým žebrem vyveden na spodní stranu křídla. Ale musí zde být kvůli zjednodušení protahování kabelů.
2014.02.14 – Guppy V2 křídlo – tunely pro servokabely 2
Naprosto stejným způsobem jsem opatřil tunely pro kabely i pravou půlku křídla. Když už se ví, jak nato, tak to jde jak po másle.
Provedl jsem finální vážení vybavených jader – je zde vzácná shoda. Levá půlka 39g, pravá 40g.
2014.02.16 – Guppy V2 křídlo – Plachty potahu
Je třeba vyrobit potahy. Na to jsem zakoupil (lépe řečeno dokoupil) pár desek balzy 0.8mm – je to krásně poznat podle cen. Starý nákup je 27CZK/prkno – nový je za 35CZK/prkno.
Dlouho jsem si lámal hlavu nad tím, jakou tloušťku potahu zvolím. Ve hře byla balza 1.5mm, 1mm a 0.8mm. 1.5 se mi zdála moc tlustá, jedniček jsem měl málo, ale měl jsem 2ks 0.8.
Na každém prkně mám nějakou cedulku, kde je uvedena tloušťka a hmotnost – tak jsem mohl jednoduše střídat lehká a těžká prkna.
Lepení proběhlo jednoduše. Nejdříve jsem si z rubové strany (tam co jsou prkna popsána) slepil pásy k sobě na 5-ti místech, celý plát se otočil, přilepil k podložce aby neujížděl a spáry jsem přetáhl maskovací páskou. Lepí tak akorát a není drahá. Prkna jsem k sobě na hranách nelepil – bude se to lepit PUR Soudalem a ten stejně všude zaleze.
Podle šablony jsem vyřezal pláty potahu. Vždy 2 a dva zrcadlově – a s přídavky v oblasti kořenového žebra a koncového oblouku a zvážil.
Tady mě čekalo překvapení – pár potahů váží takřka stejně (44 a 45g), ale to překvapivé je to, že váží podobně, jako vybavená jádra. Předpokládám tedy, že slepená křídla budou každé hmotit něco kolem 90g.
Zahraju si teď na věštce – křídla potažená balzou 90g, potah fólií 22g+22g, páky a náhony 10g, 4x servo BMS-308DB – 32g. To mi dává celkem 176g – o 5g víc, než verze konstrukční. To je sice víc (a ve finále to určitě bude ještě horší), ale je to dobrá zpráva, že nejsem úplně „mimo mísu“. Navíc má tohle křídlo o 208mm větší rozpětí – bude kupodivu menší plošné zatížení.
2014.03.30 – Guppy V2 křídlo – Lepení potahů
Rodina je pryč – můžu dělat nějaké „patlama…patlama“ se Soudalem.
Výřezy jsou nachystané, uřízl jsem ochranné igelity, nachystal závaží, nachystal igelity pro nanášení PUR pěny. Tohle se musí udělat nejdřív, protože se každý igelit při nanášení lepidla stěrkou trochu zasviní a pro další plachtu potahu je už nepoužitelný – zašpinil by lícovou stranu.
Nachystal jsem si taky 4 obdélníčky skelné tkaniny prosycené L285-kou. Mezi vnitřek šachty a tkaninu jsem vložil obdélníček igelitu, aby se mi to pak dobře sundávalo. Namazal jsem plachty Soudalem, přiklopil na výřezy a zatížil.
Nemám úplně dobrý pocit z toho nanášení PUR Soudalu na plachty. Dal jsem tam toho po málu, ale ihned po rozetření toho bylo najednou moc. Utěšuju se tím, že to začalo hned pěnit (což je pravda). Jak jsem (ne)šetřil se ukáže, až to zvážím. Každá půlka měla bez lepidla přesně 84g.
Uvidíme, jak to dopadne…..
2014.03.30 – Guppy V2 křídlo – Slepeno
Nadešla ta chvíle a já vyndal slepence z šablon.
Výsledkem jsou dvě slepené poloviny křídla. Tuhost jsem moc nezkoušel – podle mě to ještě není zcela vypěněné. Usuzuji na to podle plachet igelitu, které měly některé cákance pěny ještě měkké.
V oblasti křidélek – hlavně ke konci křídla se potahy slepily k sobě ve větší hloubce, než by bylo potřeba. Je to způsobeno tím, že zde nebylo jádro až do konce odtokovky. Navíc je to pak hrozně měkké a prohýbá se to – asi něco jako odtokovky na Sally. Tady je to o to horší, že je balza 2×0.8mm. Jak jsem tušil – budu muset udělat celobalsové klapky i křidélka.
V oblasti náběžky kořenové části křídla se mi zdá, že se to nepřilepilo. Na vině bude velký přesah potahů a následné nedolehnutí negativních výřezů PS – chybami se člověk učí….. taky proto jsem to dělal.
Trochu mě zamrzela hmotnost – 116+116g. Je sice hezké, že je to stejné, ale lepidlo váží 32g+32g. Jedna chyba byla, že jsem potahy nenalakoval – pak ten Soudal docela saje do balsy. A druhá chyba je samozřejmě v rukách – chce to cvik.
Jinak jsou křídla docela OK – souměrná a budou i použitelná. Sice to bude trochu těžší, ale má to být hotliner, tak co…. Pro sichr jsem to ještě celé jednou vložil do šablon, aby k tomu hezky mohla vlhkost a pěkně se to slepilo. Dám tomu pár dní na vyzrání.
Poznámka na závěr. Igelity se samozřejmě nevyhazují. PUR se z nich odstraní a mohou se použít příště. RC masochista je může loupat „po jednom“. Ono to jde – PUR lepidlo na igelitu nedrží. No, ale kupodivu docela dobře drží na prstech – díky statické elektřině. Takže – RC profesionál vezme pás izolepy, nalepí na místo s PUR pěnou a strhne – lepidlo zůstane na izolepě, která se pak vyhodí do koše.
2014.04.05 – Guppy V2 křídlo – ořezáno + šachty
Křídla jsou snad už vyzrálá – je třeba jim dát tvar.
Ořezal jsem náběžku, koncový oblouk a zarovnal odtokovku. Veledůležitou operací bylo vyříznutí šachet pro serva. Nejdřív se podle šablony udělá menší otvor někde uprostřed šachty a vyďoube se PS výplň. Teprve teď je dovnitř vidět a může se šachta zaříznout podle vnitřních bočnic. Naprosto luxusně zapracoval ten igelit, který jsem dal pod skelnou tkaninu – dobrý nápad.
Každé křídlo „zhublo“ cca 15g, ale i tak je to těžší, než jsem předpokládal. Finální křídla (i s elektronikou) budou mít cca 290g.
2014.05.25 – Guppy V2 – spojka křídla
Poslední dobou jsem nějakej línej – asi na mě leze stáří.
Při hledání čehosi, mi málem na hlavu spadly odložená křídla na Guppynu V2. Poblíž jsem měl i vrták D5 a D5.2 – oba jsou potřeba na protažení uhlíkové trubky d5/D7 tak, aby se tam vešla spojka D5. Tak jsem ty vrtáky upnul do akutačky a otvory v trubce protáhnul.
Víc jsem toho neudělal – jak říkám….línej, jak veš.
2017.03.15 – Guppy V2 – Oprava křídla
Už-už jsem chtěl lepit náběžku, ale při kontrole jsem přišel na to, že se u obou křídel odlepil spodní potah. Ve středové části obou polovin křídla – tak v šířce cca 200mm a hloubce cca 50mm. Nevzpomínám si, že bych si před dvěmi roky něčeho takového všiml. Ano – tenhle projekt ležel ladem dva roky…
Ale na každého jednou dojde. I na křídlo Guppy V2 – na to došlo právě teď.
Opraveno Icemou, kterou jsem si odlil do stříkačky 2015.12.20 při stavbě Draco 125 – ZDE. Expirace lepidla už proběhla takřka před rokem – měla by to tedy být jednolitá, žlutá (a nepoužitelná) hrouda. Ale nebyla. Díky uzavření ve stříkačce se to ještě dalo. Konzistence byla sice dost medovitá, nicméně bylo lepidlo stále použitelné – takže, tohle byl super nápad.
Opět umístěno mezi PS výřezy a zatíženo „věděním“.
2017.03.18 – Guppy V2 – Zabroušení kořenového žebra a otvory poutacích kolíků
První operací sesazování křídla s trupem musí být sbroušení kořenových žeber podle vzepětí.
Na křídlo na spodní stranu u kořene se nalepí pásek oboustranky a křídlo se podloží tak, aby bylo ve správném úhlu. Pak je možno kořenové žebro zabrousit. Mám na to takovou šikovnou broušenou ocelovou kostku – tvar je jasný z první fotky a funkce z druhé.
Otvory pro kolíky se musejí udělat už teď – před nalepením náběžky. Je to nutné kvůli následnému kroku, kterým bude výroba pouzder otvorů pro poutací šrouby.
2017.03.19 – Guppy V2 – Otvory pro šrouby
Polohy se naznačí – do matic v trupu se zašroubují nějaké šroubky a nechají se lehce vykukovat – nejlepší jsou červíky. Křídlo se kolíky zasune do otvorů v přepážce a ustaví se do správné polohy – pomocí špagátové metody (já používám vlasec se závažím). Náběžka zatím není nalepená a tak se to musí v přední části vyšprajcovat tak, aby byla dosedlá odtokovka na zářez v trupu.
Křídlo se lehce přitlačí na šroubky – tím je hrubá poloha definovaná. Podle naznačených poloh se projedou otvory D5mm. Ty samozřejmě nejsou nic moc – proto mohou být klidně i větší (do cca D6mm). Používám totiž pouzdra z uhlíkové trubky. Ty jsou v otvoru volně a jejich poloha se definitivně vymezí až při lepení epoxidem. Z vrchu je nad pouzdrem destička z překližky 1mm. Jednak se plochy balsy neomačkají od hlav šroubů, ale hlavně se tak lépe rozvádí síly od šroubů.
Takto jsou polohy otvorů naprosto přesné a síly od šroubů se rozvádí do křídla ve větší ploše. Pouzdra z uhlíkové trubky jsou zatím vysoká – dobrousí se až po vytvrzení lepidla.
2017.03.21 – Guppy V2 – Lepení náběžky
Tohle nebyla žádná věda. Na náběžku jsem použil chlupatou předrevoluční balsu. Právě díky své chlupatosti se na nic jiného moc nehodí. Jednu plochu jsem však zabrousil – aby nebylo potřeba tolik lepidla.
Acetonový Kanagom se mi moc použít nechtělo. Sice se lepí balsa na balsu, ale bez dírek to určitě není – nechtěl jsem si rozežrat PS jádro. PUR lepidlo také není úplně košer – po vypěnění je měkké a zlobilo by při hoblování a broušení. Nakonec lepeno pětiminuťákem a chyceno modelářskými špendlíky.
2017.03.23 – Guppy V2 – Přebroušení křídla a zabroušení náběžky
Lištu náběžky jsem nejdřív shobloval podle průběhu profilu na spodní i horní straně. Pak následovalo shoblování i čelní strany tak, aby se celé křídlo vešlo na dosedací plochu v trupu.
Zbytek dobroušen ručně do tvaru. Přebrousil jsem také koncové oblouky a nakonec i celé potahy. Na některých místech bude potřeba trochu dotmelit – za ty roky se v ploše objevily drobné ťukance.
Dolepena balsa k odtokovce jako přechod do trupu – vše následně přebroušeno.
Levá půlka křídla 101g, pravá půlka 103g. Nárůst hmotnosti je jen v jednotkách gramů – zatím je to celkem slušné.
2017.03.29 – Guppy V2 – Odřezávání křidélek a klapek
Řezy naznačeny podle šablony, odříznuto odlamovákem. Hrany začištěny broušením a hoblováním Hobby hoblíkem.
Boční hrany klapek a křidélek jsem vzal trochu víc – na brusce. Musí být užší tak, aby byla mezi boky všude mezera tak cca 1mm.
Po odříznutí jsem zkusil pevnost klapek a křidélek na ohyb a krut. Není to úplně marné a tak je zkusím použít. Nové z plné balsy tedy dělat (zatím) nebudu.
2017.04.22-23 – Guppy V2 – Přechod křídla 2
Na spodní stranu náběžky se v oblasti trupu musí přidat balsa – profil zde není rovný.
Lepeno Kanagomem, přebroušeno a přetmeleno akrylovým tmelem.
I horní strana křídla se musí vyplnit balsou – tento přechod mezi trupovou přepážkou na horní straně a na spodní straně navíc zpevní uložení poutacích kolíků.
Opět přeboušeno a přetmeleno akrylovým tmelem. Okolní potah jsem ochránil maskovací páskou – nehrozí tak nebezpečí poškození potahu při broušení přechodu.
Na třetí fotce je otvor pro vyvedení servokabelu ven z křídla. Ten se bohužel nemůže vyvrtat kolmo na kanál – v tomto prostoru jsou páky serv. Proto se to musí vytáhnout pod ostrým úhlem směrem dozadu. Oba kanály musejí být u kraje balsových bočnic trupu (poloha zjištěna pomocí nalepené maskovací pásky).
Je také třeba udělat kanál pro uhlíkovou tyčku zámku kabiny – polokanály jsou v každém kořenovém žebru – poslední fotka.
2017.04.23 – Guppy V2 – Vážení před potažením
Křídlo je připraveno na potažení fólií. Přidáním přechodů se hmotnost snížila z 204g na 203g. Sice jsem přidal přechody, ale zase jsem něco ubral na klapkách a křidýlkách.
Vše dohromady – 203g
Pravé křídlo – 89g
Pravé křidélko – 5g
Pravá klapka – 9g
Levé křídlo – 85g
Levé křidélko – 6g
Levá klapka – 9g
2017.04.26 – Guppy V2 – Příprava potahů
To je ale k vzteku – sice mi zbyla ta svítivá žlutá z původní Guppyny, ale nic nejde bez potíží. Pás je dlouhý skoro metr a půl, ale na šířku se do něj vejdou maximálně 3 pásy ze 4 potřebných. Poslední by nebyl v celku a to se mi moc nelíbí. Navíc by pak to křídlo bylo z obou stran barevně úplně stejné – potíže s rozlišením ve vzduchu by se určitě dostavily.
Nakonec jsem se zakousl a koupil metr červeného metalického Oracoveru, co jsem kdysi použil na povrchovku e-Hawka (ZDE) http://inc.wz.cz/18-e-hawk-1500/#cervena_folie. Ta příjde na spodek – žlutá bude z vrchu. Zde budou ještě nějaké nápisy – v podstatě klasika Guppy. Mimořádně tedy žádná divočina.
Šablony na potahy jsou vytištěny a slepeny. Pásy nažehlovačky nastříhány a povrchovka rovněž.
2017.05.01 – Guppy V2 – Nažehlování fólií 1
Před samotným potažením ploch se nejdřív musí potáhnout hrany – je to z toho důvodu, že pant bude z nažehlovačky. Ta ale bude bez přerušení v místě pantu a tak není materiál pro potažení boků hran – musí se to udělat dopředu. Navíc je dobré dát kousek nažehlovažky i do oblasti styku klapky a křidélka. Tady by to v nejlepším případě bylo tak, že by se pásy fólie jen dotýkaly – jenže díky smrštění je zde vždy v důsledku mezera.
Potahovat se začíná odspodu – takže prvně metalický červený Oracover.
No, to zase bylo něco… Přesně, jako jsem kdysi proklel vínový Oracover při potahování trupu Sally (ZDE), tak přesně stejně to dopadlo dnes.
Že je ta fólie tuhá a nechce se poddat na složitějších plochách trupu, je tedy jasné. Ale že bude zlobit i na celkem rovné straně spodku křídla, mě ani ve snu nenapadlo. Největším problémem byly bubliny a varhánky. Ono se to nezdá, ale potáhnout fólií tuhý balsový potah není žádná legrace. Navíc je tahle metalická fólie ještě tužší, než ty klasické.
2017.05.07 – Guppy V2 – Nažehlování fólií 2
Varhánky jsem nakonec odstranil vyšší teplotou žehličky a na bubliny jsem „vynalezl“ jeden fígl.
Při potahování jsem si všiml, že po aktivaci lepidla na rubu fólie jakoby to lepidlo nelepilo. Párkrát jsem to zkoušel přejet žehličkou, ale výsledek stále stejný – pokaždé se mi to místo odchlíplo a spíš se to stále více zhoršovalo. Bublina rostla do obřích rozměrů. Nakonec jsem to přejel prstíkem a ejhle – potah zůstal na místě. Jde o to, že se spojuje efekt dlouhé doby chladnutí lepidla a nepoddajnosti téhle fólie. Než lepidlo vystydne a přilepí se k povrchu, tak se to tuhostí odchlípne – prstík fungoval jednak jako odvaděč tepla (a že to pálilo…) a druhak jako přitlačovač.
Ve finále stačilo místo s bublinou nahřát a párkrát přejet zmuchlaným papírovým kapesníkem – tím se bublina stále přitlačuje až do okamžiku, kdy lepidlo zchladne natolik, že drží na místě.
Aby v místě pantu vznikl určitý přesah potahů, tak se musí na křidélko nalepit balsový pás tloušťky 1mm – v tomto případě jakýsi zbytek ze stavby e-Hawka.
Jedna strana se oboustrannou izolepou nalepí na křidélko a druhá strana se nalepí na křídlo. Pak se může křidélko požehlit fólií. Na hraně křídla i křidélka byla stále ta samá písnička – opět to zde nechtělo držet. Zajímavé je to, že ne po celé délce, ale jen asi cca od jedné třetiny směrem k okraji křídla. No, ono je to logické – křídlo se zde ztenčuje a je stále menší styková plocha.
Musí se to přilepit lepidlem. Už jednou jsem to kdysi použil a i teď se mi to osvědčilo – Purocel (třeba ZDE) . Je to rozpouštědlové lepidlo na papír. Něco, jako UHUPor, ale žere to polystyren. Lepidlo se nanese na jednu stranu (balsu, ale je to jedno). Ještě tekuté se přitlačí, aby se dostalo i na fólii, zase se to od sebe oddělí, chvíli se počká na zavadnutí a pak se to přitlačí finálně.
To přitlačení prstem není nic moc – já to pak ještě přejel žehličkou, která už byla chvíli vypnutá, abych si to lepidlo náhodou nespálil. Na poslední fotce je vidět stav po cca 5-ti dnech – odchlípnutí žádné.
2017.05.13 – 28 – Guppy V2 – Nažehlování fólií 3
Pokračujeme v kasojízdě.
Je potažená i spodní strana klapky – jde se na vrchní stranu. Tady to bylo s prstem v nose. Nikdo mi to nevymluví, ale potahování čímkoli jiným, než Oracoverem jde jako po másle. Vrchní strana je potažena Solarfilmem – a s ním jde díky jeho gumovitosti práce pěkně od ruky. Žádné varhánky, žádné bubliny – všechno na první dobrou.
Krásně je to vidět v oblasti přechodů křídla do přední přepážky. Na spodní straně je přechod nízký a pozvolný, potahování bylo jako porod pánevním dnem (česky se tomu říká „prde.í napřed“). Potah se zde musel nastřihnout, ale i tak to nedrží. Na vrchní straně je megaboule, která je ale potažená bez nastřižení – stačilo to jenom natahovat a přižehlovat. A to včetně čelní strany a i toho ostrého koutu – pátá fotka.
Tady by sice lecjaký hnidopich mohl namítnout, že je tam varhánků požehnaně – no je… jenže ty jsou na té červené fólii a na žlutou se tedy jen propsaly.
Levá půlka je potažená. Finální hmotnost se zastavila na 119g.
2017.11.04 – Guppy V2 – Potahování pravého křídla
Je na čase pohnout s potahováním druhé půlky křídla. Nevím proč, ale po půl roce nečinnosti mi ten Oracover šel pěkně od ruky – asi uzrál.
Stejně ale pořád tak nějak blbě lepí a dělá bubliny. Kdybych neměl staré zápisky, tak bych zase několik dnů laboroval, jak na ně. Takhle jsem si to přečetl, vzal papírový kapesník, bublinu přejel a bylo po bublině.
2017.11.05 – Guppy V2 – Pravé křídlo potaženo
Nažehlování vrchní strany bylo sice opět OK, ale trochu jsem se navztekal u potahování křidélka.
Něco jsem tady dělal špatně – asi něco ve stylu, že prvně stavím střechu, pak nahazuju omítku, zdím stěny a nakonec kopu výkopy pro základy.
I pravá půlka je potažená – finální hmotnost je 122g.
2017.11.05 – Guppy V2 – Povrchovka křídel
Potah levé poloviny má 16g, potah pravé 22g. To by mě zajímalo, kde jsem vzal ten rozdíl 6-ti gramů.
Spodní strany mají prořízlé a zažehlené šachty pro serva. Horní strany dostaly finální povrchovku z metalické nažehlovačky.
Poučen posledními nezdary jsem ten žlutý povrch nejdřív pečlivě odmastil (Izopropylem – byl právě po ruce), ale stejně to nedrží nijak extrémně. Co naopak ale drželo až moc, tak je přesah těch vlnek na pravé půlce, který se přehne přes náběžku a žehlí na spodní stranu, kde je stejný metalický Oracover.
Je vidět, že Oracover miluje jen sám sebe a nic jiného.
2017.11.05 – Guppy V2 – První sestavení
Křídlo je hotové – Guppy V2 je připraven na první sestavení. Ta červená mu vyloženě sluší…
Na poslední fotce je pro porovnání i staré křídlo – měl jsem v plánu ukázat, jaký je mezi nimi rozdíl – mrcha perspektiva mi ale udělala pěknou čáru přes rozpočet.
2017.11.07 – Guppy V2 – Protahování kabelů
Tahle operace mi většinou nedělá žádné problémy – jenže tady je situace diametrálně odlišná.
Pro vedení kabelů jsem si v křídle chytře připravil kanálky z papírové vinuté trubky. To je ta dobrá půlka zprávy. Ta špatná je to, že vyvedení kabelů nebude skrz kořenové žebro, ale kolmo na ně – skrz připravený otvor. A tady je to čertovo kopejtko – v kolmém napojení těch dvou kanálků.
Je jasné, že se kabely musejí protahovat pomocí drátu. Než jsem ale našel způsob, který vede k cíli, tak to chvíli trvalo. Problém je ten, že protáhnout jeden kabel ještě jde. Ale protáhnout dva kabely zároveň už chce zapojit víc mozkových závitů.
Nebudu to zdržovat – správný postup je tento:
- Na servokabelu se udělá ohyb, který se (pomocí špejle) protlačí do krátkého kanálu tak, aby konec vlezl až dozadu – očko musí být vidět skrz kořenové žebro.
- Drát se ohne v půlce a vsune se do kanálu – jedno rameno do očka servokabelu a jedno mimo něj – tím se zdrát „zasekna“ do servokabelu tak, jak je naznačeno na první fotce.
- Opatrně se protahuje servokabel současným taháním za drát a vsunováním servokabelu do otvoru.
Protahování opravdu nejde nijak lehce. Místa v trubce je pomálu a kolmý úhel mezi kanálky tomu taky nepřidá. Nakonec jsou kabely ucviknuty na správnou délku.
2017.11.16 – Guppy V2 – Konektory kabelů
Kabely na straně serv posunuty na správnou délku, na straně kořenových žeber zakráceny. Konce odizolovány, fousy zakrouceny, nakalafunovány a napájeny ke konektorům. Žádná velká věda.
Bylo nutné ještě dodělat malé prodlužky (jsou vidět v kořenových částech křídel). Ty se zasunou do přijímače a budou sloužit pro lepší připojení při sestavování křídel.
Kabeláž sestavena a otestována – elektrony putují tam, kam putovat mají.
Sestava kabelů s křídlem má 270g – kabely s konektory mají 29g.
2017.11.21 – Guppy V2 – Drobnosti
Je to vždycky taková malá neznámá – jak já ty serva vlastně uchytím a jak je napákuji.
Šachta je malá a nízká (jakoby byla někdy velká a hluboká), takže se nabízelo řešení lepící. Kdo mě zná, tak ví, že jsem zapřisáhlý nepřítel lepení serv. Lepená serva po odlepení vypadají oblemptaně – ale to se dá poladit (servo se napřed přetáhne smršťovačkou, která se při demontáži rozstřihne). Ale pořád je tady ten trabl při vyjímání serva – na šroubek je to prostě lepší.
Ale jak říkám – už jsem je chtěl lepit (všechno je jednou poprvé) – jenže když jsem dokončil kabeláž a testoval tok elektronů, tak jsem zjistil, že jedno servo divně vrčí. Občas se mi stalo, že vrčelo jen na servotesteru, ale kdo ví. Třeba bude nutný nějaký zásah do střev. Naštěstí jsem kdysi jednomu strhnul převody a tak můžu z jednoho serva s ulomeným zubem a druhého vrčícího udělat jedno servo OK a druhé vrčící a stžené.
No jo – ale to hrozí zase nějakým vyjímáním ze šachty – opět tedy zvítězila šroubková metoda. Tentokrát budou patky z duralového L-profilu. Otvory vyvrtány vrtákem, závit vyroben pomocí příslušného vrutu.
Páky jsou standard – plastové z Číny. Drát se Z-ohybem bude v blimpech. Taky z Číny – ať mi to nekazí nějaká přílišná EU kvalita.
2017.12.09 – Guppy V2 – Laminování patek
Do patek jsem vyvrtal po třech dírkách a zdrsnil dosedací plochu – tím jsou připravené na zalepení do šachet.
Lepit se bude pětiminuťákem, laminovat taky. Všechno se navíc musí stihnout tak aby epoxid, co vyleze otvory v patkách, se stačil spojit s epoxidem, kterým se bude laminovat proužek skla na vrch patek. Tím se propojí spodek epoxidu s vrškem a bude to lépe držet.
Jak jsem řekl, tak jsem udělal – nárůst hmotnosti je v rámci tolerance váhy.
2017.12.12 – Guppy V2 – Instalace serv
Nainstaloval jsem serva do jejich finální polohy a to včetně finální polohy servokabelů – vejde se to do šachty naprosto luxusně. Před pákováním jsem na 297g – 4 serva mají 28g (jedno tedy 7g).
Nejnovější komentáře