23 Speedy #3

2014.05.27 – Speedy #3 – rozbalení

Já si asi nedám nikdy pokoj – zase další letadlo. Tentokrát ale nejde o nic, co by bylo „hoch“ – jak říkají naši braťja germáni. Spíš naopak.

Jak už jsem jednou poznamenal – je to pěkně vypečené letadélko. A to jednak díky výrobě, ale i díky letovému projevu. Já moc dobře vím, o co jde – je to GL Speedy z Hobbykingu. A ano – je to přesně to letadlo, které neumí přistávat jinak, než hubou do oranice – proto je to taky taková výzva. Je to jako krotit divokého Mustanga.

Když se na Modelbazaru objevil tenhle model, tak jsem ani moc neváhal – navíc….za ty prachy…. Krabice došla v pořádku, já ji hned kuchul a zjistil, že má letadlo všechny vlastnosti, které má mít:

  1. Křivý trup – dosedací plocha pro křídlo není kolmá k ocasu – musí se to (brutálně) podložit
    Vysoká hmotnost – 700g
    3.  Rozdílná hmotnost křídel (14g)
    4.  Rozdílná tloušťka trupu – kolem křídla a kabiny je to zeslabené – v čumáku je skla zase moc
    5.  S tím souvisí i způsob připevňování křídla. V náběžce je kolík, který určitě vylomí trup
    6.  Použitá tkanina, pryskyřice a gelcoat je totožný s tím, co číňan používal na Kanárovi – takže je to křehké a bude se to sypat.
    7.  Monstrózní minela je však na křídle – zatím nebudu psát, co to je. Zaslouží si to samostatný článek.

Je však třeba podotknout, že tahle verze se už neprodává. I v Číně se zlepšují a tak tam je ke koupi nový (a levnější) typ. Jestli má vychytané „mušky“ netuším.

Na poslední fotce je Speedy spolu s MiniCoradem – jak bych to řekl… stejné a přece tak jiné.

2014.05.27 – Speedy #3 – proč to nelítá

Název dává tušit, že už tu něco podobného bylo – ano David měl Speedyho #1. Párkrát se s ním proletěl, já mu udělal jedno video a pak s ním fláknul (první dvě fotky). Díky tomu máme jednu půlku křídla navíc – na pokusy a jako zdroj stavebního materiálu. A protože není David dvojka máslo, tak si pořídil druhého – a flákl s ním taky (Speedy #2).

Tímto asi pochopil, že tudy cesta nepovede a za mrzský peníz ho prodal Honzovi – letadlo bylo po ráně ještě opravitelné. Honza ho opatřil klapkami, zpevnil trup a poslal do vzduchu. Z přistání bohužel fotky nejsou, ale opět bylo letadlo až po náběžku v oranici. Nicméně, ani tohle nebyl definitivní exitus Speedyho #2 – Honza ho opravil a nakonec se Speedy umoudřil. A pak, že to nebude lítat – poslední fotka.

Všechna tři „přistání“ byla takřka totožná – poslední otočka před přistáním, ztráta rychlosti a vztlaku. Pád po křídle a tahání letadla za ocas, jako když dědeček tahal v pohádce řepu.

Na netu jsou v podstatě jen dvě skupiny majitelů Speedyho – jedni si ho chválí a druzí ho mají rozšvihaného na atomy. A já jsem asi přišel na to, proč to lítá tak blbě. Teda – ono to lítá dobře – jen to blbě přistává.

Měřením křídla jsem dospěl k poznání, že profil asi nebude deklarovaný RG14. RG14 je docela tenký profil, který se na malých rychlostech chová celkem slušně. Ale víc mu to sluší na rychlosti (viz třeba můj Blizzard od Multiplexu – ZDE). Já ho mám na Mini Kanje – což je malý a lehký termický větrůněk a s ním to lítá naprosto luxusně. A díky tomu vím, že je ten profil docela tenká „žiletka“. Jenže křídlo Speedyho žádná žiletka není – je to taková tlustá Berta.

Hloubka křídla je 190mm a výška profilu by měla být teoreticky 16mm (8,5%). Jenže tloušťka je monstrózních 26mm!!!! – to je 13,2%. Jen tak pro informaci – ClarkY pro školní modely má tloušťku 11,7%.

Důvod tohoto ztlustění je naprosto jasný – do křídla s nemodifikovaným RG14 by se nevešlo servo 12mm. A tak to číňan v CADu „natáhl“. A výsledkem je to, že to má velký odpor (o vztlaku raději ani nebudu spekulovat). Vyšší odpor nevadí na rychlosti – tam to přemůže motor, ale když se točí před přistáním, tak se může stát, že jedna půlka ztratí vztlak a je problém na světě.

Záhada je vyřešena – jde se stavět.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *