04 Guppy V1.5

2010.04.29 – Guppy v1.5 – plán

Další letadlo, jehož plán je na internetu v CADu. Co k tomu dodat? Plán je velice detailně proveden a jde o letadlo na internetu dostatečně „profláklé“ – bude tedy dostatek podkladů pro úpravy.

Už teď vím, že postavím verzi 1.5. To je něco mezi originální 1.0 a 2.0, která není v DWG.

Očekávám, že tohle bude dlouhý boj.

2010.05.01-02 – Guppy v1.5 – SOP+ trup na sucho

Svátek práce je třeba oslavit prací – v tomto případě prací na SOP Guppyny.

SOP je klínová – a aby se šetřilo lesem (balsovým), tak je odtokovka SOP z tenčího prkénka. Proto je tedy při lepení podloženo balsou tloušťky 1mm – ať je to souměrné.

Díly trupu vyříznuty a pro kontrolu na sucho sesazeny.

2010.05.03 – Guppy v1.5 – trupová gondola – lamelování spodku

V originálním plánu je lamelování spodní části trupu provedeno na XPS kopytě – nic takového. Jako kopyto použiji bočnice trupu. Lamely jsou namočeny v horké vodě a přišpendleny k bočnicím.

2010.05.11-14-30 – Guppy v1.5 – držák serv

Toto je řešení, které je použito na Guppy V2. Mě se docela líbilo – takže je také použiji. Zároveň se tím vyřeší spousta problémů při lepení bočnic trupu, upevňování křídla a kabinky. Návrh pro jednoduchost kompletně v CADu. Výroba je pro složitost jen pomocí odlamováku.

Uf – potoky slz a litry modelářské krve. Ale držák serv je po třech dnech pižlání hotov.

Slepeno epoxidem – vypadá to parádně.

2010.05.31 – Guppy v1.5 – VOP

Tady není co řešit – díly vyříznuty a slepeny (Kanagomem).

2010.06.01-03 – Guppy v1.5 – Žebra + lišty

Střed křídla je řešen rašplovou interpolací, žebra uší jsou ručně – podle šablon. Všechny šablony jsou řezány lejzrem z plechu tl.2mm. Cena všech šablon (6ks) je 300CZK.

Lišty odtokovek jsou koupené, náběžky budou později z koupených profilů.

2010.06.12-13 – Guppy v1.5 – křídlo

Lepeno sekunďákem, fixováno špendlíky. Díky rychlosti lepení, jde práce pěkně od ruky.

Tady se mi povedlo zdestruovat 3 žebra – díky šablonám je ale výroba náhrady naprosto bezproblémová.

2010.06.19 – Guppy v1.5 – broušení úkosů na vzepětí

Broušení úkosů kořenových žeber. Křídlo je do úhlu zvednuto pomocí balsové podložky. Pozor – je opravdu nutno lepit prstolepem, nebo lépe Kanagomem. Po odloupnutí podložky pak lze tvrdé lepidlo krásně odbrousit. Když jsem to lepil UHU-Porem, tak se to hnusně tahalo.

Na samotné broušení jsem použil ocelovou kostku s osazením – osazení jezdí po hraně lamina, křídlo je od kraje lamina v potřebné vzdálenosti. Zde ho drží oboustranná izolepa – ta sice drží jen hrany, ale na tu chvíli to stačí.

2010.06.21 – Guppy v1.5 – trubka spojky

Pouzdro spojky je z CF trubky D7/5 vyráběné pultruzí – vlákna karbonu jsou tedy rovnoběžně s osou. Spojka je o pár desetin větší, než otvor trubky. To by samozřejmě trubku rozštíplo. Trubka se musí odvrtat. Aby to bylo možné bez prasknutí, musí se vrtat zalepená v křídle – žebra ji podrží. I proto jsou konce omotány CF rovingem a prolity prstolepem.

2010.11.17 – Guppy v1.5 – Lení gondoly, broušení úkosů, uzavírání torzky

Po velmi dlouhé odmlce způsobené prací na nových projektech (Easy Glider Pro a Mini Kanja) zdárně pokračuji. Od tohoto okamžiku se z Guppy V1.5 a Mini Kanji v podstatě stává paralelka.

2010.11.25 – Guppy v1.5 – lepení trupu

Zde toho není cekem moc co popisovat. K bočnicím se nalepily balsové díly ocasní části. To důležité, co není vidět je výztužná ocasní trubka, která je zasunuta do otvorů v držáku serv. Trubka prozatím nezalepena.

2010.12.09 – Guppy v1.5 – lepení VOP+SOP

A po zalepení trubky je na řadě zalepení ocasu. Pro kontrolu geometrie jsem použil dvě vodováhy – jedna je posazená na základně křídla a druhá na horní ploše VOP.

Obě bublinky musejí být logicky uprostřed.

2010.12.13 – Guppy v1.5 – první sestavení

Křídlo dostalo dva kolíčky do náběžky – bez toho bych nesestavil nic. Kolíčky má i dosedací plocha pro VOP.

Teď jsem mohl poprvé sestavit hrubou kostru Guppy, abych se mohl pokochat tou nádherou.

2010.12.19 – Guppy v1.5 – Spojka křídla

Spojka křídla z drátu D5. 50g je docela dost…

Díky spojce jsem mohl sesadit křídlo s trupem. Díry pro poutací šrouby jsem vrtal zaspodu – právě proto ještě nebyl přilepen spodní potah.

2010.12.21 – Guppy v1.5 – zalepení lamelování gondoly

Spodní lamelovaná část gondoly je ve správném tvaru a slepená k sobě. Křídlo je také s trupem sesazené – může se trup uzavřít.

Není nic jednoduššího, než spodek nalepit k trupu.

2010.12.30 – Guppy v1.5 – hrubé opracování trupu

Hobby hoblík, šmirglpapír a lidské sádlo. Stále se musí dávat pozor, aby se to někde nevzalo víc, než je nutné.

2011.02.12 – Guppy v1.5 – Dokončení uší křídla – obroušení konců, VOP a SOP a křídla

Jednou už to tu bylo, takže pro úspěch znovu: Hobby hoblík, šmirglpapír a lidské sádlo.

Kostra křídla dokončena. Levá půla 60g, pravá půla 59g – to je celkem slušná shoda.

2011.02.24 – Guppy v1.5 – Přechod křídla do trupu

Prostor mezi trupovou přepážkou a křídlem jsem vyplnil balsou. Křídlo je olepeno maskovací páskou, abych přechod náhodou nebrousil, tam kde není.

2011.02.27 – Guppy v1.5 – Závěsný háček

Závěsný háček je vetknut hned za přechod křídla a trupu.

2011.03.20 – Guppy v1.5 – příprava na laminování

Rozhodl jsem se, že se po letech umažu od pryskyřice a vyztužím spoje křídel sklolaminátem.

Spoje jsem polepil izolepou, která definuje konec laminátu. Prostor mezi, je chráněn igelitem. Laminovat se bude jak Guppy, tak i MiniKanja – proto jsou na fotkách oba modely

2011.03.26 – Guppy v1.5 – laminování

No, to bylo něco…

Z důvodu vlastní hamižnosti jsem nedal na radu zkušenějších a koupil polyesterovou pryskyřici. To, že smrdí, jako když se odkope selka sice vadí, ale dá se tomu nějak pomoct (třeba otevřeným oknem).

Horší je to, že se mi s tou polyesterovou pryskyřicí špatně pracuje. Celou doby zpracovatelnosti nechtěla držet na křídle – prstě se pořád odchlipovala. A když už to vypadalo, že konečně lepí, tak to začalo celkem rychle polymerovat a bylo po práci – doba od okamžiku smíchání do okamžiku konce jen cca půl hodiny.

Takže jsem zatnul zuby, dal prasátku za uši a mazal pro epoxidovou pryskyřici (L285). To byla lahoda… to se to laminovalo. Vonělo to jako jarní lesík, poměr míchání 1:2 (objemově). A lepilo přesně tam, kde mělo.

Polyester už nikdy více!

2011.05.11 – Guppy v1.5 – vážení po laminování

VOP po laminování 9g, Pravá půlka křídla 63g a levá 64. Nárůst hmotnosti mizivý, nárůst pevnosti monstrózní.

2011.05.18-19 – Guppy v1.5 – potahování

Začínám potahovat křídlo. Na to, že to dělám úplně poprvé v životě, mi to jde pěkně od ruky. Nejdřív se přilepí okraje.

Střed fólie vypnut. Následně na to jsem přižehlil pásy svítivé fólie.

2011.05.20-22 – Guppy v1.5 – po potažení levé poloviny křídlo

Levá půlka křídla hotova – 86g.

2011.05.28-29 – Guppy v1.5 – potahování křídel – konec

Pravá půlka křídla zrovna tak. Pravá půlka křídla po potažení – 85g

2011.09.12 – Guppy v1.5 – příprava na laminování trupu

Rozhodl jsem se olaminovat i přední část trupu. Je to především z důvodu toho, že předek je slepen z několika vrstev a v rozích je to nejslabší.

Konec laminování krásně definuje izolepa – tentokrát ta stříbrná.

2011.09.14 – Guppy v1.5 – laminování trupu

Opět po delší odmlce způsobené jednak stavbou Rychlolepu a také nabíráním „leteckých“ zkušeností.

K laminování už (konečně) není co dodat. Ta epoxidová L285-tka je prostě super.

2011.11.17-18 – Guppy v1.5 – Instalace serv

První testy napákování serv, vzdáleností a výšek serv . Tady je jasné, že jedno servo musí být výš než druhé, aby se dráty nepotkávaly.

Vyřešil jsem to stejně jaku u Mini Kanji. Jedno servo má blimp a druhé Z-ohyb.

2011.11.28 – Guppy v1.5 – opěrná destička šroubů VOP a vážení

Destička na VOP je nutná – jinak by se vymačkaly dosedací plochy od šroubů -11g, s klapkou v kostře pak 14g.

2011.12.02 – Guppy v1.5 – potahování ocasek

Trup po laminování, tmelení a broušení – 110g.

Začátek potahování VOP a SOP. Obrázky jsou všeříkající.

2011.12.03-04 – Guppy v1.5 – potahování ocasek

Tady jsem přišel na megazávadu. Jednak mám malý úhel vyklopení, ale nejhorší je, že VOP jde příliš ztuha z důvodu dvou vrstev fólie v místě pantu….to půjde dolů.

Dalším problémem je špatné nažehlení průhledné fólie – v krajních oddílech ji už nejde vypnout…tak to půjde dolů taky.

Poslední fotka – tohle „bolelo“.

2011.12.04-06 – Guppy v1.5 – potahování ocasek – nově potažená SOP

Tak – tohle už funguje. V oblasti pantu je jen jedna vrstva fólie.

2011.12.08 – Guppy v1.5 – potahování ocasek – nově potažená VOP

Opravený potah výškovky.

2011.12.18 – Guppy v1.5 – potažení VOP a trupu

VOP potažena – 19g. Samotný potah na VOP má 5g.

Jde se na trup – tady tohle byla taková malá potahová maturita. Po připouštěčkách (překryt kabiny u Mini Kanji), kde jsem tak tak prolezl. Jsem chtěl ukázat, co umím. Ocas byl celkem v pohodě. Středová číst se taky celkem povedla. Náběh hlavice trupu OK, ale ten poslední díl to bylo masíčko. Jednu půlku jsem končil tak, že jsem vytahoval poslední číst fólie v oblasti největšího zakřivení kabiny – nic moc. Druhá půlka se dokončovala v přední partii a to už bylo podstatně lepší. Celkově je ale třeba říct, že gumový Solarfilm je na potahování 100x lepší, než tuhý Oracover.

Tak co bych si dal za známku? No dvojka bude celkem rozumná – nějaké vrásky tam jsou.

Trup celkem nabral jen 13g.

2011.12.18 – Guppy v1.5 – Vše potaženo

Tak po Mini Kanji se dočkala i Guppyna – trup je dokončen (374g) a u obou letadel chybí jen páky a elektronika.

Zatím mi stavba zabrala rok a sedm měsíců. Podle Excelu vychází kompletní hmotnost 600g. Ta bude samozřejmě vyšší. Kromě hmotnosti elektroniky chybí ještě bovdeny a upevnění kabiny.

2012.02.05 – Guppy v1.5 – instalace motoru a vrtule

První test instalace pohonné jednotky. Motor – originál Čína (TGY Aerodrive SK3 3830-1130), kužel Čína, vrtule sklopka Aeronaut CAM Carbon.

Kužel je kupodivu celkem kvalitní – uvidíme, co budu tvrdit, až budu celý komplet vyvažovat.

2012.02.05 – Guppy v1.5 – 3 kabiny

  1. černá – velmi elegantní, ladí s karbonovou vrtulí. Při troše drzosti je možno tvrdit, že je také uhlíková – to lze samozřejmě tvrdit jen za letu, po přistání je lhář bohužel nemilosrdně odhalen.
  2. stříbrná – ladí s duralovým turbokuželem – také celkem povedená kombinace.
  3. průhledná zelená. Jde o doplňkovou barvu k barvě letadla, navíc je vidět na střeva.

Tímto vyhlašuji anketu o nejhezčí kabinu. Až bude znám vítěz, tak to bude kabina, s kterou začnu. Ostatní buďto uložím, nebo je dodělám taky a budu je na letadle měnit jako Paris Hilton kryty na telefonu.

Také je možnost 4. – „nějaká jiná“. Pokud má tedy někdo pocit, že bude Guppyně slušet kabina růžová s béžovými srdíčky, nemám s tím problém – jen musí dotyčný napsat do komentářů, kde se dá sehnat (min 1,5l!!).

Na kropenatou PET lahev jsem sice nenatrefil, ale do oka mi padla jedna červená a tak jsem z ní „foukl“ ještě jednu kabinu. Ze začátku to vypadalo celkem pěkně, ale po nasazení na trup je jasné, že tahle barevná kombinace fungovat nebude.

2012.04.01 – Guppy v1.5 – Pákování

Na Apríla jsem si vybral tu nejmíň záživnou etapu stavby – pákování kormidel. Tak třeba páku na VOP jsem dělal 4x. U dvou jsem udělal velké díry pro táhlo a třetí mi někam zašantročila moje dcera.

Původně jsem zamýšlel použít systém Z-ohyb/blimp, ale po několika zkouškách jsem došel k závěru, že na VOP by to nešlo použít – byl by problém při montáži VOP na steven SOP. Naopak u serva SOP by ten Z-ohyb zase vadil při pohybu serva – narážel by na táhlo od VOP a navíc by měl brutální vůli. Zapeklitá situace.

Na VOP jsem nakonec použil jen L-ohyb – jeho montáž je podstatně jednodušší. Zkoušel jsem nasimulovat nějakou situaci, při které by se ten L-ohyb vyvlíkl z páky. Výsledkem šetření jsem zjistil, že se to vyvlíkne jen při čumákovce s rodnou hroudou. Protilehlá strana u serva musí být samozřejmě seřizovatelná – takže blimp. Zkoušel jem obě polohy páky – jak ven z trupu, tak i dovnitř. O muší převalení je lepší ta dovnitř.

SOP je obráceně. Blimp je na páce směrovky a u serva je Z-ohyb. Ten jsem pojistil koncovkou táhla dle návodu z RCR. Vzít tak 20mm lanovodu. V půlce ho seříznout jako píšťaličku a v seříznuté části udělat dírku, do které zapadne ohnutý konec L-ohybu.

Zabralo mi to skoro celé odpoledne a ve finále toho není moc vidět…ach, jo.

2012.05.13 – Guppy v1.5 – Hotovo

Po měsíční přestávce nadešel ten slavný den a já dokončil elektroinstalaci Guppyny – a tím je celý model dokončen.

Konečná hmotnost je 648g. Ještě plánuji nějaké samolepky pro zlepšení viditelnosti, takže se na těch 650g určitě dostanu.

Dlouho jsem si lámal hlavu s kabinami. Potřeboval jsem nějaký jednoduchý a spolehlivý způsob upevňování, ale hlavně také výroby. Rozhodl jsem se nakonec dokončit všechny a to vyžaduje velmi jednoduchý způsob výroby. Nakonec jsem použil stejný princip, jako RiMr při stavbě čínského kanára ZDE (http://ok-rimr.com/cs/jak-na-to/canary/72-stavba-canary). Jde o 1.5mm skleněné tyčky (využil jsem ty z Blizzarda – tam dám uhlíkové). V přední části je tyčka trochu delší – vykukuje před kabinu. Je to z důvodu instalace do otvoru vyvrtaného ve vrchní části čumáku letadla. Střední část je přilepena tabným lepidlem a ještě za tepla je přelepena tenkou skelnou páskou. Z důvodu toho, že boky kabin jsou roztáhlé, jak nohy erotické pracovnice v důchodu, jsem je musel nějak umravnit. Ucviknul jsem střední části kancelářských sponek. Tím jsem dostal dvě účka a ty jsem nasproťáka zabodl do balzy v bocích. Zatím není přilepeno a možná ani nebude – drží to samo.

Přijímači jsem musel sundat horní kryt – jinak se nevešel do trupu. Asi budu muset pořídit stejný, jako je v Mini Kanje. Antény jsou opět vedeny v brčkách lepených tavným lepidlem. Veškerá elektronika je na suchých zipech lepených do trupu tavným lepidlem. Kabely jsou klasicky umravněny spirálovou bužírkou.

Poslední operací bude napípání vysílače. Na to si ale budu muset počkat. Z důvodu malé paměti jsem se rozhodl, že vyměním starou. Starou Futabu (6EX) za novou (T12FG). Ona sice asi nebude úplně nová, ale to nevadí.

Ochranné obaly budou vyrobeny stejným stylem, jako u Mini Kanji. Musím však koupit novou roli Sunflexu – nějak došel.

2012.07.15 – Guppy v1.5 – Polepy

Udělal jsem finální montáž elektroniky. Nakonec do letadla přišel 7ch přijímač Futaba. Třeba se mi někdy podaří dokončit druhé křídlo s křidélky a možná i s klapkami, tak aby to bylo nachystané. Letadlo jsem také napípal do Tx. Přidal jsem i DR 50%. Teď už jen čekám na lepší počasí.

Taky jsem se rozhodl, že Guppyna nezůstane jen čistě žlutá. Je třeba jí dát nějakou „tvář“.

Konce křídel jsem polepil vlnkami ala Condor od Topmodelu. Na spodní stranu přišly válečné pruhy ze samolepky z Lidlu – na nažehlovačce kupodivu drží výborně. A aby to bylo zábavnější, tak jsem letadlu udělal i pusinku a očička – teprve teď má ten výraz nevinné akvarijní rybičky.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *