2017.03.18 – Exkurze Letiště VH Praha

Dnes jsem musel zajet do Prahy. A když už jsem se tam musel štrachat, tak jsem spojil příjemné s užitečným – v tomto případě jsem s rodinou podnikl exkurzi na Letišti VH. Rodinné vstupné (2+2) za 400CZK – tak to je snad levnější, než návštěva kina.

Podmínky exkurze jsou jasně stanovené na oficiálních stránkách Letiště VH – ZDE. Musí se dopředu nahlásit termín a počkat na odsouhlasení. Kupodivu jsou ty termíny dost plné.

Exkurze začíná na méně používaném terminálu č. 3. Tam se odbavují jen byznysmeni, sportovci a politici. Pokud nejste Petr Kellner, Jarda Jágr, nebo nějaký vysoký potentát, tak tohle je vlastně jediná šance, jak být na trojce „odbaven“.

Exkurze je pojmuta stylem „nastup do autobusu a poslouchej výklad“. Kvalita i kvantita informací se tedy odvíjí od přiděleného průvodce. My měli asi štěstí – náš mlaďoch byl evidentně zapálený do letadel. Letadla bravurně poznával jak na zemi, tak ve vzduchu. Já poznal tak akorát, že mají trup a dvě křídla.

Další veledůležitým parametrem exkurze je místo v autobuse. Trasa exkurze je na webu vyznačena a tak je jasné, kudy se pojede – ten, kdo si to dobře rozmyslel, tak mu bylo jasné, že vše se bude odehrávat na levé straně. My jako obvykle nastupovali poslední a tak na nás zbyla jen místa vpravo. Uvidíme tedy prd a fotit budeme přes sklo (samozřejmě špinavé). Natáčet se nedá už vůbec – přes odlesky skla to furt fokusuje a výklad ruší řvoucí motor staré Karosy.

No jo – jenže řidič autobusu nedbal na malůvku na webu a jezdil si po ploše, jak se mu chtělo – tedy přesně tak, aby měl vše zajímavé po pravé straně. Naštěstí pro nás – ti chudáci nalevo tak mají na všech fotkách místo letadel jen naše hlavy.

Druhá klika byla ve výběru času (sobota 11:30) – tím se přesně kryl čas naší exkurze (a také té z 11:00) a přílet největšího dopravního letadla na světě – Airbusu A380. Je to vážně megabestie – je tak velké, že si samo nemůže zajet na stojánku – motory by odfoukly protilehlou budovu. Proto zaparkuje těsně před vjezdem a na stanoviště jej dopraví ta modrá „bugyna“. Při bedlivém prohlížení fotek je vidět, že tahle modrá věc je velký silák – nejenom že táhne, ale ono to i zvedá celou příď A380 do vzduchu (kvůli manévrování).

Pár poznámek – A380 je dvoupatrové (ZDE). Nahoře samozřejmě sedí honorace, dole plébs. Přesně, jako u Titanicu – jak to dopadlo se spodními palubami je všeobecně známé.
Letadlo je prakticky celé z kompozitu – kdyby bylo z duralu, tak by se z dráhy neodlepilo.
Vykládka zavazadel je bez zásahu lidské ruky – vše je v kontejnerech a ty se pohybují po kolejnicích. Jak v letadle, tak i v přistaveném vozidle. I tady je posuv a rotace kontejnerů řízena počítačem – obsluha jen lelkuje.
Na fotce křídla s winglety jsou na odtokovce vidět takové „camfrňousky“ – jsou to hromosvody. Spojitost to má asi taky s tím materiálem potahu letadla. Vybíjí to statický náboj.
Letadlo lítá z Emirátů každá den – to máme bratru 500 šejků denně. Já jen doufám, že taky nějací letí zpátky – jinak by tady vznikal divný „přetlak“ ručníkářů.

Po takovémhle zážitku se turbovrtulové cargo FedExu a samonavigovací parkovací paprsek pro malá letadla jeví jako naprosto nezajímavé záležitosti.

Jediná chvíle, kdy návštěvníky pustí z autobusu je prohlídka garáží místních hasičů – bezpečnost je bezpečnost. I tady jsme viděli něco navíc – právě během výkladu se spustil ostrý poplach – nehoda na dálnici D7. Rychlost hasičů byla závratná – fotku, jak jedou po tyči dolů, tedy nemám. Stihl jsem jenom nástup do stroje.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *