2015.12.26 – RC Zeta
2014.04.02 – Zeta
Zetu jsem sice plánoval jako Vánoční dárek, ale nějak se na ni pozapomnělo. Z krabice jsem ji vytáhl až dnes – aby měla ratolest na poli co dělat.
Ani bych to nenazýval stavbou. Model je všeho všudy ze třech dílů a jednoho archu samolepek. Vše se do sebe jen zasune. Nalepí se samolepky a je fertig.
Já jsem ještě na spodní stranu přidal „rychlé pruhy“. Ne, že by to letadlo snad mělo dosahovat nadzvukové rychlosti, ale abych si trochu zamodelařil. navíc je ta spodní strana tak nějak moc prázdná.
Mám v plánu Zetu časem opatřit malou baterčičkou, malým regulátorečkem, mikro přijímačíčkem a nanoservíčkem.
2015.12.11 – RC Zeta – elektrifikace
S hrůzou jsem zjistil, že je „vysoké datum“ a Ježíšek už skoro stepuje za dveřmi. Je potřeba to zachránit.
Zeta mi padala ze skříně pokaždé, když jsem kolem ní prošel a tak mě neomylně upozorňovala na to, že jsem jí slíbil upgrade. OK…. jak chceš…
Nejdřív vážení holé Zety: Celý model má 50g. Křídlo váží 13g a kabina (s 10g kuličkou, kterou určitě vyndám) má 14g. Trup s ocaskami (které jsem musel přilepit) tedy váží 24g.
Mikrobaterčičku jsem koupil od Honzy za 10CZK – je trochu přifouklá, ale bude schovaná pod kabinou a tak si této drobné vady nikdo nevšimne – navíc… za ty prachy, že….?
Místo regulátoru jsem měl v původním návrhu jen BEC. Sice bych tím ušetřil pár gramů, ale musel bych ho koupit – tenhle jsem vytáhl ze šuplíku. A pak už to šlo ráz na ráz. Přijímač byl vykuchnut z plackoletu a serva z Marabu. Dodělal jsem jednu servoprodlužku s JXT konektorem do Rx, napájel konektory na REG a elektronika je po kupě – 50g.
Kormidla měla být původně z podložky do sešitu, ale bylo to na můj vkus moc měkké. Takže překližka – dvoudílná VOP je z jedničky. Spojovací účko z drátu d1 se nebude nikam zapichovat, ale bude plácnuté na spodní plochu VOP. Aby to drželo, tak se sevře drát a VOP mezi desky páky. Na jedné straně bude páka+podložka, na druhé straně budou nožičku drátu svírat dvě podložky. VOP bude zavěšena na izolepě – jednoduché, efektivní, funkční.
SOP musí být ze dvou vrstev překližky 1mm. Je to proto, protože je odtokovka SOP příliš tlustá a navíc zde použiju zapichovací závěsy z ozdobné pásky na květiny. Slepeno pětiminuťákem.
VOP i SOP jsem nakonec potáhl nažehlovačkou – jednak je to hezčí než to matlat nějakou barvou, je to ale také o dost lehčí a navíc na tom perfektně drží izolepový pant.
Finálka bude někde těsně nad 100g.
2015.12.12 – RC Zeta – elektrifikace 2
Věc, která není vidět, ale má zásadní vliv na úspěch – vše kam se lepí izolepa, jsem odmastil lihem.
VOP je přilepená na izolepu. Lepeno stejným způsobem, jako jsou řešeny závěsy z nažehlovací fólie – na jedné straně se mezi VOP a výškovku vloží pásek 1mm balsy tak, aby se vymezila mezera pantu. Přilepí se pás izolepy, balsový pásek se vyndá a VOP se překlopí k výškovce. Následuje nalepení izolepy z druhé strany.
SOP je do směrovky vetknutá třemi panty z okrasné pásky na květiny. Na tah je tahle věc naprosto bezkonkurenční. Stačí ve stevenu výškovky (to je ta zadní strana) proříznout skalpelem 3 drážky a zalepit nějakým PURem (později).
Instalace pák byla taková ta klasika – otravná až na půdu. Spojení polovin VOP pomocí ocelového drátu ohnutého do U a sevření mezi plastové díly páky funguje naprosto korektně.
2015.12.13 – RC Zeta – elektrifikace 3 – skorohotovo
Pro serva jsem vyřízl kapsu pod odtokovkou křídla. Kabely jsem původně plánoval táhnout vnitřkem, ale takto venkem je to jednodušší.
Kapsa pro elektroniku je jak v trupu, tak i v kabině – vypáleno upraveným očkem a trafopájkou.
Instalace elektroniky byla obligátní gynekologie. Na dně kapsy je Rx a na něj je izolepou přichycen REG. Ten má zasmrštěné motorové fousy – aby to nebylo moc „živé“.
Před tuhle sestavu se zasouvá baterka. Je trochu šikmo a kouká nad povrch, ale v kabině je odpovídající prostor.
Letadlo dostalo také háček pro střílení na gumě. Ten je dlouhý přes celou výšku trupu – vede tedy spodní částí, křídlem i horní částí. Destička z překližky je tam pro lepší rozvádění sil z háčku do trupu – jinak by se to tam „žvejkalo“.
Pohrával jsem si s myšlenkou, že bovdeny táhel zapustím do drážek v trupu, ale asi to vyřeším omotáním izolepou – jak se říká …. vezmu to „ŽaVeSem“ (Žádné Velké Sra.í).
Poslední akcí bude přilepení pantů SOP a destičky háčku PUR lepidlem.
Finálka je 118g – a to především proto, protože v kabině zůstala ta 10g kulička. Bez ní bych to nevyvážil – v ocase je toho prostě moc.
2015.12.26 – RC Zeta – elektrifikace 4 – vyvážení
Konečně jsem se dostal k PUR lepidlu – v tomto případě je to ICEMA. Slepil jsem tedy SOP a ucvikl na správnou délku dráty.
Sice jsem nechtěl, ale nakonec jsem vyndal tu 10g kuličku a nahradil ji 4g olova co nejvíc v čumáku – hmotnost se tím zmenšila na 112g.
Jelikož plánuji letadlo provozovat dětičkami, tak jsem RC Zetu napípal do mojí obstarožní Futaby T6EXP.
Letadlo je hotové a připravené na zálet.
Nejnovější komentáře