Model samokřídla z deskového 4mm EPS (Depron, Starlon, Extrupor a podobně). Model má křídlo s autostabilním profilem vlastní konstrukce, křídlo je zkrouceno do negativů 10mm. V odkazu na Ulož.to je návod, plánek modelu v CADu (DWG, DXF) a v PDF (kompletní plán a rozdělený po jednotlivých A4). Model létá velmi stabilně – pozor však na jeho horší čitelnost při pohledu z boku.
V případě nefunkčnosti linku na stažení souboru, napište žádost o reuploud do komentářů.
Původní model a videa jsou ZDE.
Plán Variante 100 stahuj ZDE.
Původní malý plánek se stručným návodem ke stavbě vyšel v RCR 2009.10 od Jaroslava Kroufka. Model byl v základu jen bezmotorový – s háčkem pro gumicuk. Já jej postavil s háčkem a v závěru stavby narychlo opatřil motorem. Úprava byla triviální – jen jsem odstranil balzovou hlavici a instaloval novou přepážku s otvory pro motor. Model je velmi lehký, avšak díky konstrukci i velmi pevný. Bez úhony přežil dvě přistání na čumák a jedno šlápnutí na křídlo a ocasní trubku.
Po zkušenostech z létání bych jej osadil křidélky (křídlo se vzepětím do V+koncové „winglety“). I do takto tenkého křídla by se vešla serva typu HXT500 – na takto pomalu letící model by mohla bez problémů stačit. HXT900 by se sice vešla také, ale už je to na knop. Klapky jsou v plánu zkresleny také, ale nárůst hmotnosti by nevyvážil zvýšení „užitných vlastností“ modelu. Za zvážení by stála varianta s klapkami, ale jen s jedním servem ve funkci VOP.
V původním plánu chyběla zmínka o použitém profilu. Já se rozhodoval mezi RG14 a RG15. RG14 to nakonec vyhrál díky výpočtově lepším vlastnostem při nízkých Re. Toto se nakonec i potvrdilo – model je i na minimální rychlosti velmi stabilní a nemá tendenci padat po křídle. RG15 bych teď možná použil pro verzi s klapkami – je o něco vyšší, než RG14.
Při výběru materiálu to chce velmi dobře vybírat balzu. Já osobně chodím do prodejny s váhou (s rozlišením 1g – to bohatě stačí). Sice vypadám trochu jako mimozemšťan, ale takto jsem schopen najít mezi standardními prkénky balzu s hmotností lehké a někdy i superlehké. Rozdíl mezi dvěma prkénky 1mm 100x1070mm může být i 100%!!! (20g a 40g). Cenová a hmotnostní úspora je naprosto zřejmá.
Na internetu je k nalezení jen jeden další model – a to v původní verzi – ZDE.
Plán na Mini Kanju stahujte ZDE.
Edit 2013.1.29. Na internetu jsem objevil další Mini Kanju – tentokrát na jednom slovinském servru – ZDE, další kousek je ZDE.
Edit 2014.3.17. Druhý slovinský odkaz sice funguje (zatím), ale zmizely z něj obrázky – já jsem si je však uložil do PC. Kdo by měl zájem, tak mu je pošlu.
Edit 2017.02.21. Pokrok zastavit nejde a Mini kanji rostou, jako houby po dešti. Na dvě jsem narazil na Slovensku – jedna ZDE a druhá ZDE.
Co si člověk neudělá sám, to nemá. Staré dobré české přísloví platí v této chvíli i pro novou čínskou stavebnici balzového větroně e-Hawk 1500.
Honza ji načal jako první a jako první také zjistil, že k ní není CZ návod a že křídlo v plánu není 1:1. Pro zkušeného stavitele jsou to banality, na které mnohdy ani nepřijde. Pro nezkušeného nováčka to však může být smrtící.
Abych také trochu pomohl modelářskému světu a nakonec se dostal do nebe (nejspíš plného letadel), jsem se pokusil tuto bolístku napravit. Zpracoval jsem překlad návodu. V některých pasážích je takřka doslovný, v některých jde o „volnou lásku“. Navíc jsem jej doplnil o připomínky a postřehy ze stavby tak, aby byl tento návod ještě lepší. Dopředu upozorňuji, že toto není dokončeno – Honza je někde uprostřed a někteří kostlivci tedy ještě nestačili vypadnout ze skříní.
Neméně důležité je seskenované křídlo, které má opravené rozpětí. V originálním plánu je polovina křídla menší o 10mm. Navíc jsem tento JPEG zrcadlil a tak je zde i půlka levá. A protože je mi jasné, že ne mnoho z nás má přístup na velkoformátovou tiskárnu, tak jsem oba tyto obrázky navíc rozdělil tak, aby se daly vytisknout na A4. Při tisku vždy nastavte měřítko na 1:1!!!
Plán a návod na e-Hawk 1500 stahujte ZDE.
2013.07.18 – 03 e-Hawk 1500 v2.0
Až při lepení pravé půlky křídla jsem zjistil, že ani opravená verze plánu nesedí s realitou. Chyba je tentokrát opět na straně výrobce – reálné rozpětí křídla není 1520mm, ale jen 1510mm. Plán křídla jsem o 5mm zmenšil. Doplnil jsem také CZ návod o nějaké další postřehy. Tím vznikl návod na e-hawka ve verzi v2.
Plán a návod na e-Hawk 1500 stahujte ZDE.
Nejnovější komentáře