18 e-Hawk 1500 – uhlíkový trup 2

2015.09.19 – e-Hawk 1500 – Laminace trupu #2 – Příprava

Jak je vidět z nadpisu – bude se vyrábět druhý uhlíkový trup na Jestřába. Ne – nezbláznil jsem se a ani jsem s tím svým nepraštil. Jeden kolega mě však požádal, jestli bych mu ze své formy jeden trup nevyrobil. On s tím svým trochu „klepl“ a tak se ten ABS trup odebral za všemi svými ostatními kolegy – do popelnice. Jako na rovinu – moc se mi do toho nechtělo, ale uplatil mě uhlíkem a na tohle já rád slyším.

Takže nejprve příprava

  1. Ve formě jsem vytmelil ty velké bubliny v ploše pod křídlem. Ne, že by (opět) nezafungovala plastelína – já mám však v plánu ten trup „cucnout“ ve vakuu a ta plastelína by mohla zlobit. Není to nijak „hoch“, ale svůj účel to splní. Snaha byla udělat spíš malou propadlinu tak, aby na výrobku byl materiál navíc, než obráceně – je lepší trup lehce zabrousit, než tam mít díru.
  2. Z kancelářského papíru jsem si nastříhal šablony na tkaninu. Bude lepší, když nebudu mít takové přesahy, jako posledně.

2015.09.21 – e-Hawk 1500 – Laminace trupu #2 – Tkaniny

Formu jsem pečlivě 2x naseparoval Diavou a po zaschnutí vyleštil.

Předchozí trup byl ze tří vrstev uhlíku 80g/m2, jednoho skla 120g/m2 a nakonec uzavírací sklo 49 g/m2. Původně jsem měl dostat uhlík 120g/m2, ale přišla dvoustovka – musím to přepočítat. Původní trup byl tedy (3*80)+120+49=409g/m2. Nový bude (2*200)+49=449g/m2. Nárůst gramáže plánuji vyrovnat menší spotřebou epoxidu. A ta se dá zajistit jen vakuováním

Ustřihl jsem tedy 4 díly z uhlíkové tkaniny 200g/m2 s přesahy cca 15mm na každou stranu. Stejně tak i uzavírací sklo 49g/m2.

Dohromady to má 37g – pokud budou tkaniny v poměru ku epoxidu 1:1, tak by to mohlo vážit cca 74g. Jsou tam ale dost bohatýrské přesahy – cca 25% dolů (no, ono to bude možná víc, než těch 25%). To mi vychází na cca 55g. Pro porovnání – můj původní trup měl (neslepený) 65g (ZDE) http://inc.wz.cz/2013/09/2013-09-19-e-Hawk-prorezavani-otvoru-v-trupu.html.

No, to jsem sám zvědavý…..

2015.09.22 – e-Hawk 1500 – Laminace trupu #2 – Laminování

Už včera jsem si nachystal pracoviště tak, abych se dnes s ničím nemusel zdržovat. Nejdůležitější je čas – respektive včas začít.

Při laminování je to, jako na vojně: „Na vojně voják spěchá, aby pak mohl čekat…. a čeká, aby pak mohl spěchat…“

Takže rozmíchat cca 10g L285-tky s aerosilem (kvůli získání tixotropních vlastností směsi). Natřít obě půlky formy (štětcem, aby se rozrušily bublinky, co vzniknou při míchání epoxidu) a … a tři hodiny čekat, až to zavadne (při 23°C). Tím by byla povrchovka za mnou.

Zbyla mi půlka epoxidu v kelímku a tak jsem si řekl, že se ho pokusím „zachránit“ v lednici. Kupodivu se zadařilo – stačilo jen vyndat 15 minut před započetím další práce a pak malinko rozředit lihem (jen 3 kapky). Natřít druhou vrstvu povrchovky a jde se na výplně ostrých koutů.

Jelikož je to trup s přiznaným uhlíkem, tak jsou tyhle přechody taky z uhlíku – místo rovingu mi (opět) posloužily zbytková vlákna z té dvoustovky. Navíc se tím hezky zpevní lemy kolem kabiny a pod křídlem.

Mezitím opět zavadla ta druhá vrstva (reakce byla zbrzděná lednicí), takže jsem mohl položit první vrstvu uhlíku – zatím za sucha. Po pečlivém přitlačení do všech koutů (včetně chladících kapes) rozmíchat dalších 10g epxidu a prosytit. Celkově jsem namícha 3x10g, plus nějaké drobky na prosycení rovingů – dejme tomu 32g.

Druhá vrstva uhlíku naprosto totožně – tedy s dalším prosycením epoxidem. Na to přišla vrstva uzavíracího skla – tentokrát bez epoxidu. Natáhla si ho sama.

Tak a jde se vakuovat….

2015.09.22 – e-Hawk 1500 – Laminace trupu #2 – Vakuování

Do formy jsem vložil odtrhovou tkaninu (v tomto případě tenký Monofil), překryl papírovými kuchyňskými utěrkami. Zelenou fólii jsem po obvodu utěsnil housenkou karosářského tmelu a celek cucnul.

Poučen předchozím (polo)nezdarem s trupem CS-101 (ZDE) jsem počkal, až se do utěrek nasákne přebytečný epoxid (moc ho nebylo) a sestavu jsem rozebral. Důležité je ty nacucané utěrky po prvním cucu vyhodit, ať tam toho epoxidu není moc.

Druhý cuc je na poslední fotce. I díky tomu jsem mohl opravit pár chyb. Při odsávání není přes utěrky vidět a tak se nepozná, že se tkaniny někde krabatí – u opakovaného odsátí jsem si to pohlídal.

Ale i tak to bude v oblasti motorové přepážky asi někde odfouklé – je tam prostě moc ostrý přechod ani ta gumová zelená fólie a kompresor to nezachrání.

Poznámka: Ta odtrhová tkanina má ještě jednu funkci. Je nutné ji použít alespoň na místa, kde se bude něco lepit k trupu – překližkové destičky pro zapichovací matice, deska serv, případně nějaké desky pro Rx a REG. Naprosto nezbytná je v místech děličky – pro nalaminování výstužného pásku skla pro spojení obou polovin. Pokud se nedá, tak se pak musí povrch zdrsňovat.

2015.09.23 – e-Hawk 1500 – Laminace trupu #2 – Odformování

Při vyndávání z forem nenastalo naprosto žádné překvalení. Dokonce mám pocit, že to šlo líp, než u prvního trupu. Buďto zafungovalo to, že už byl ten trup vlastně naseparován Diavou 5x, nebo lepší cvik. Anebo oboje.

Po vyndání z forem jsem to zběžně prohlédl a je jasné, že dvoustovka uhlík není pro takto hluboký výrobek úplně ideální. Problémy nejsou v ploše výrobku, ale pochopitelně v oblasti děličky. Je to místo, kde se při vakuování musí tkanina ohnout pod pravým úhlem a je tam vidět, že je sem tam nějaké místo pod povrchovkou neprosycené (lépe řečeno odfouklé). Příště tedy menší gramáž, nebo kolem celé děličky nalepit něco, co problém vyřeší, nebo jen „přesune“ dál od výrobku. Možná by stačilo okolo děličky nalepit samolepící těsnění do oken vhodného průřezu a tvrdosti. Určitě by taky fungovala ta samolepící těsnící páska, co se na Youtube občas objevuje při utěsnění vakuovacích pytlů.

Zatím 65g. Z toho mi plyne, že tkaniny bylo 33g a epoxidu 32g.

Odříznutí krajů tkaniny kotoučkem a dremelkou byla otázka nanosekundy – 53g.

2015.09.24 – e-Hawk – trup #2 – Obroušení přesahů

Zabroušení přesahů už chtělo trochu víc času a lidského sádla, ale je to taky hotové. Zatím jsem se dostal s gramáží na 50g – to je docela dobré. Něco uberu odříznutím otvorů, něco přidám nalaminováním pásky zevnitř děličky.

Cílovka bude někde kolem těch 50g. Stejně, jako původní ABS trup.

2015.09.26 – e-Hawk – trup #2 – Odříznutí otvorů a slepení

Otvor pod kabinou je na hotovo, otvor pod křídlem má cca 2mm přídavky – tam se to bude muset dobrousit dle podložných překližkových destiček – a ty já nemám. 43g.

Slepeno L285-tkou s aerosilem, trochou grafitu a stáhnuto svěrkami… jako posledně.

2015.09.30 – e-Hawk – trup #2 – Výstužný pásek

Posledně jsem zevnitř děličky lepil proužek 120g skla a byl to pěkný porod. Tentokrát na to mám skelnou pásku – a ta je asi o tisíc procent lepší. Jednak je ta páska s větší gramáží – bude to lépe držet. Ale má hlavně zapletené kraje a tak se to netřepí.

Děličku jsem nejdřív máznul samotným epoxidem a nechal dvě hoďky zavadnout – ono to pak „nejezdí“. Pásek jsem poté prosytil, vložil na místo a pomocí rolny přihladil. Rolna se bohužel nedostane všude – hlavně do rohů ne. Tady je nutné opět chvíli počkat a až zavadne epoxid v pásce, tak ta místa přitlačit prstíkem – není jiné cesty.

2015.09.31 – e-Hawk – trup #2 – Hotovo

Tak….

Začištěno, zabroušeno. Dělička je nakonec vyleštěná filcovým kotoučem se zubní pastou (fígl z mých plastomodelářských let).

Finálka je 46g, pevnost OK, kvalita je uspokojivá, rychlost výroby tragická – naštěstí se tím ale nemusím živit. Asi bych brzo zdechnul hlady…

Jdu najít odpovídající krabici.

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. Fero napsal:

    Ahoj,
    bolo by mozne, ze by si vyrobil trup na E-hawka aj mne za nejaku dohodnutu sumu?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *