18 e-Hawk 1500 – forma a uhlíkový trup 1
2013.06.05 – e-Hawk 1500 – Zaslepování otvorů v trupu
Je třeba si přidělat práci.
Všichni mě od toho zrazovali, mě se do toho taky moc nechce – je to akce s nejistým výsledkem pomocí naprosto neověřeného postupu s reálnou možností tragického konce – takže proč ne, že?
Řeč je o výrobě negativní formy pro laminování trupu e-Hawka.
Vede mě k tomu několik důvodů:
- Honza už podruhé praštil s Jestřábem tak, že rozsekal ten ABS trup. Je sice potřeba zdůraznit, že to byly rány, které by nepřežil ani laminát, ale i tak…
2. Honza potřebuje nový trup – co bych neudělal pro kamaráda…..
3. Pro zaformování je potřeba kopyto – model. Tady se nemusí nic vyrábět – už je hotovo. Jen je třeba trup na zaformování připravit (zaslepit otvory atd.)
4. Na netu jsem našel jednu zmínku o způsobu výroby formy pomocí montážní pěny – to se mi tak strašně líbí, že prostě nemůžu odolat.
5. Tím, že je možnost udělat nový trup, je tady možnost opravit chyby na tom současném – předně je to oprava dosedací plochy pro křídlo – je zde špatný úhel vzepětí a mám také v plánu vyrobit chladící otvory za motorovou přepážkou.
6. Není úplně nutné, aby byla forma věčná – bude stačit, když přežije 2-3 nalaminování
Nejsem blázen a tak jsem si vyzkoušel lepící vlastnosti přímo na trupu. Na koncovou část (kde se lepí ocasní trubka) jsem kápl dvě kapky ICEMY. Jedna byla úplně na holo, druhá na část kterou jsem naseparoval DIAVOU. Třetí (kontrolní) kapka přišla na igelit – jak všichni víme, na něj se polyuretany nechytají vůbec.
Výsledek mě přesvědčil, že to nemusí být úplná pitomost. Na igelitu kapka samozřejmě nedržela vůbec. Na trupu bez separátoru držela, jako Helvítská víra (ale nakonec jsem ji sundal). Na části trupu separovaném DIAVOU držela trochu víc než na igelitu, ale po odchlípnutí krásně odskočila – bude to chtít víc, než jednu vrstvu separátoru.
Dnes jsem tedy začal připravovat trup – je třeba zakrýt všechny otvory a to ještě tak, aby šel trup odformovat. Koncovou část jsem prodloužil zcela záměrně – když je třeba trup po nalaminování zkrátit na správnou délku, tak je třeba také mít co zkracovat. Tím prodloužením dosáhnu dostatečný přesah a nebudu muset při laminování hlídat oba konce trupu – bude mi stačit jen to, když bude tkanina „něco“ přes.
Otvory jsem zaslepil oblíbenými podložkami do sešitů. Nakonec jsem je lepil UHUPorem. Sice to nedrží “na furt“, ale to taky nebylo cílem. Musí to jen přežít dvě laminování a zároveň to musí jít slušně odstranit.
Deska pro dělící rovinu je připravená, materiál pro výrobu formy taky – jde se na věc.
2013.07.11 – e-Hawk 1500 – Příprava dělící roviny
Konečně se sešlo několik nutných podmínek k tomu, abych zase trochu pohnul s formou na laminování trupu. Předně jde o čas, prostor a chuť.
Trup jsem upevnil plastelínou na desku lamina a pomocí pravítka jsem naznačil lihovkou budoucí otvor. Otvor se musí vyříznout s cca 1mm mezerou tak, aby se do ní v dalším kroku dala natlačit plastelína. Otvor je vyříznut ocaskou, piliny vysáty luxem.
2013.07.12 – e-Hawk 1500 – Dělící rovina
Našel jsem další desku, vruty a distanční podložky. Vyvrtal otvory a sešrouboval.
Poslední dnešní operací bylo dotmelení hran a nakydání tmelu do blistru od tří 1g tubiček vteřiňáku. Mají přesně ten potřebný tvar „kapek“ chladících otvorů.
2013.07.13 – e-Hawk 1500 – Příprava trupu na zaformování
Kapky chladících otvorů jsem vyloupl a sbrousil do požadovaného klínu. Pak jsem na trup dal šmirgl a kapkám podle něj sbrousil dosedací plochu. Nemusí se úplně přesně – jen tak, aby mělo lepidlo větší dosedací plochu, než jeden bod.
Vyrobil jsem rámeček z kartonu 1mm a zevnitř jej olepil izolepou.
Nejnáročnější operace – usazení trupu podle děličky a zaplnění otvoru mezi děličkou a trupem plastelínou. Prvně jsem tam natlačil plastenínu s bohatýrskými přesahy – ty jsem pak oškrábal kouskem překližky s pravým úhlem, dočistil plastovou škrabkou (podložka do sešitu) a kde bylo potřeba jemně dohladil kouskem Depronu.
Sice pozdě, ale přece jsem přišel na to, že mi chybí fixační pupíky. Tak jsem vyvrtal díry a zamáznul je plastelínou do jakéhosi kulovitého tvaru.
2013.07.14 – e-Hawk 1500 – Separace trupu Diavou
Na separaci jsem už před časem zakoupil Diavu. Nanesl jsem 3 vrstvy a rozleštil.
Po separaci jsem provedl test toho, jak se k tomu chytá montážní pěna. Nanesl jsem ji lehce na trup i na lamino děličky. Po zatvrdnutí jsem ji lehce sundal z trupu – OK. Jenže na děličce z nějakého důvodu držela, jak přibytá. Možná bych to ještě něčím vylepšil, ale zjistil jsem, že na styku pěna-trup vznikají megabubliny. To by mi asi moc nefungovalo. Nezbyde mi asi nic jiného, než to klasicky olaminovat.
I teď jsem provedl test s kouskem tkaniny a 5-ti minutovým epoxidem. Nalaminoval jsem to na motorovou přepážku a počkal, až to zatvrdne – sundat to šlo dobře – jde se laminovat.
Učinil jsem taky několik dalších rozhodnutí, co se úprav týče:
- Spojky křídla nebudou z dodaných trubek. Trochu jsem je poválel v prstech a už teď mám pocit, že je jedna naprasklá. Honza při stavbě použil plnou uhlíkovou tyčku, kterou si na to extra koupil a moji třetinu mi prodá. Další třetina padne na Davidova Jestřába.
8. Otvory pro připevňovací šrouby vypouzdřím mojí oblíbenou metodou. Uhlíková trubička 4/3 a destičky z překližky 1mm, aby se rozvedl tlak na větší plochu. Tady s výhodou využiju ty duté nýtky ze stavebnice – to je docela dobré řešení a v budoucnu ho určitě využiju. Ta trubka má totiž nepatrně větší průměr, než je potřeba pro šroub a já to vždy musel vyplnit vloženým brčkem – takhle to bude napřesno.
9. Musím nainstalovat závěsný háček do těžiště. Teprve potom se dají vlepit trubky spojek a přilepit horní potahy.
Apropos – už jsem také zjistil, kde kluci čínský berou ty duté nýtky. Jsou to ty samé nýtky, které se dodávají ke standardním servům.
2013.07.27 – e-Hawk 1500 – Laminování první půlky formy trupu
Protože nemám GelCoat na povrch, pomohl jsem si Aerosilem (bílé saze – SiO2, oxid křemičitý). Ten zajistí to, že pryskyřice nestéká ze svislých povrchů. Dá se koupit v lékárně, ale musí to být lékárna, kde se připravují mastičky – ne žádní překupníci (v LBC je to lékárna „U orla“ – Soukené náměstí). Pozor – ve finále je dražší ta pixla, než aerosil uvnitř.
Vrstva povrchovky trochu zavadla a já jsem vyplnil ostré rohy uhlíkovým rowingem. Uhlíkový je proto, protože jsem žádná jiná větší vlákna neměl. Naštěstí mě tkaninu dal David jako vzorek, co prodává Havel ve zbytcích – takže to zase tolik nebolelo.
První vrstva tkaniny 48g/m2 z Hobby Kingu ve třech pásech podélně a dvou příčně na koncích. Další 2 vrstvy 80g/m2 kladené stejně a poslední 2 vrstvy v jednom kuse – to už byly kouty zaplněné a tkanina je kopírovala docela odstojně.
Po zavadnutí jsem obstřihl přečnívající konce skelné tkaniny a nechal cca 2mm přesah, abych to měl zítra za co tahat.
2013.07.28 – e-Hawk 1500 – První půlka formy trupu – hotovo
Přichází zkouška pravdy – souboj Diava versus profi separační vosky.
Za 2mm přesahy laminátu jsem začal trochu brát a zvedat je – kupodivu to šlo moc hezky. Odlepené plochy na děličce šly poznat podle změny barvy. Odchlípl jsem celou děličku a to včetně 4 fixačních bodů. Poslední zapáčení a celá nalaminovaná půlka se i s trupem vysunula z děličky. Celé jsem to očistil od plastelíny a šel na to.
Pomaloučku jsem začal lehce páčit a otvírat formu. Ve chvíli, kdy se uvolnila část s balzovým přesahem, jsem měl vyhráno a po dalším lupnutí byl trup bez poškození čehokoli venku.
Ořezal jsem přesahy laminátu přes okraj děličky, očistil poslední zbytky plastelíny a srovnal šmirglem přesahy na hraně děličky.
Výsledek předčil moje očekávání – Diava v souboji obstála – minimálně je to na remízu.
Ve formě jsem našel jednu bublinu v oblasti otvoru pro baterii – to nebudu řešit – stejně se odřízne a jednu na děličce. Přemýšlel jsem, jak je budu zatmelovat, ale opět zvítězí lenost – zamáznu je zase plastelínou. Kduž to fungovalo jednou, bude to fungovat i podruhé.
2013.08.01 – e-Hawk 1500 – Separace formy a trupu Diavou
Nedá se nic dělat – musím na to znovu „šáhnout“. Půlka formu je snad už vyzrálá (měly by stačit 3 dny).
Na třech místech jsem do bublinek namáčkl plastelínu a vložil trup na své místo. Usazený trup jsem opět 3x napajcoval Diavou a vždy lehce rozetřel. Minimálně jeden den to nechám zaschnout a pak to rozleštím.
2013.08.02 – e-Hawk 1500 – Laminování druhé půlky formy trupu
Postup laminování a skladby skelné tkaniny je totožný, jako u první půlky.
Ale abych si to udělal pestřejší, tak jsem nakonec poslední vrstvu překryl strhávačkou, vložil do pytle, uhladil, položil na to 4 vrstvy papírové utěrky a vložil do klasického vakuovacího pytle na oblečení.
A proč toto? No – jednak jsem potřeboval vyzkoušet, jestli je ona strhávačka opravdu strhávačkou a když už dělám tuhle opičárnu, tak jsem ještě chtěl vyzkoušet vakuování ve SpaceBagu. To samozřejmě nikdy nebude, jako vakuování vývěvou, ale já to ani moc nepotřebuju – mě bude stačit, že se k sobě vrstvy aspoň trochu přilepí. Poslední vrstvy nebyly z vazby kepru, který lépe kopíruje ostré rohy, ale z klasické plátěné vazby.
2013.08.03 – e-Hawk 1500 – Druhá půlka formy trupu – hotovo
První dobrá zpráva – pytel se sice přes noc vyfoukl, ale až po tom, co se vrstvy k sobě přilepily. Negativní kouty se příliš dobře neodsály, ale to jsem vlastně čekal – tam kde je přechod tvarů pozvolnější (ocas) je přilnutí strhávačky a dalších vrstev naprosto OK. Tento postup bude určitě použitelný při vakuování křídel, kde jsou přechody daleko pozvolnější. Tohle nezavrhnu – příště použiju lépe těsnící vak.
Druhá dobrá zpráva – strhávačka šla strhnout a tak 100% dostála svému jménu.
Třetí dobrá zpráva – Po ostřihnutí přesahů a oddělení obou půlek jsem lehce zapáčil na všech stranách a trup naprosto lehce vytáhl z formy. Diava zapracovala naprosto luxusně.
Čtvrtá dobrá zpráva – i druhá půlka formy je použitelná. Teď už mě nic nezastaví v tom, aby měl e-Hawk uhlíkový trup.
Samé dobré zprávy……
2013.08.04 – e-Hawk 1500 – Separace forem Diavou
Tady už stačily jen dvě vrstvy Diavy. Opět jsem je nechal zaschnout a pak rozleštil.
2013.08.06 – e-Hawk 1500 – Laminování půlek trupu
První vrstvu L285 jsem rozmíchal se lžičkou Aerosilu, aby mi to nestékalo a natřel štětcem a nechal zavadnout. Vyplnil ostré kouty uhlíkovým rowingem a natřel druhou vrstvu L285. Do zavadlé pryskyřice jsem položil první vrstvu uhlíku, uhlíkové výztuhy, pak druhou vrstvu tkaniny a třetí. Práce s uhlíkem je v něčem lepší a v něčem horší.
Oproti sklu je daleko víc poddajnější a lépe kopíruje „terén“. Strach jsem měl z těch chladících výstupků – zbytečně. Co je horší, je to že oproti sklu není poznat, kde není tkanina prosycená a kde se odchlipuje od podkladu – uhlík je pořád stejně černý.
Tři vrstvy uhlíku jsou nutné pro to, aby skrz trup neprosvítalo světlo – dvě jsou málo. Následovalo sklo 80g/m2 a 46g/m2 – obě již bez přidávání pryskyřice – natáhly do sebe krásně tu z uhlíku.
V posledním kroku jsem na místa budoucího spoje polovin nalepil strhávačku, aby se to pak k sobě lépe přichytilo.
2013.08.07 – e-Hawk 1500 – odformování půlek trupu
Hodina pravdy nastala. Trochu jsem zatahal za přečnívající tkaninu, odchlípl ocasní část a půlka trupu vyskočila z formy. Druhá polovina dopadla stejně.
Odstranil jsem přesahy tkaniny, strhl strhávačku a prohlédl poloviny trupu. Na první pokus o laminaci do negativní formy to nevypadá úplně zle. Někde jsou sice bublinky, ale to jsem očekával. Tohle chce roky praxe a lepší vybavení (hlavně vývěvu). V ostrých rozích mi na několika místech zůstala pod povrchovkou bublina – injekční stříkačkou a jehlou tam stříknu chybějící epoxid a bude.
Zatím celkem spokojenost.
2013.09.18 – e-Hawk 1500 – příprava trupu na slepení
Konečně začalo být trochu hnusně a tak je čas zase něco udělat na Jestřábovi.
Poloviny trupu jsem opět vložil do forem a sbrousil přesahy. Bral jsem to brousítkem a pod vodou, aby všude nelítal uhlíkový prach. Broušení pod vodou má ještě jeden efekt – šmirgl se tolik nezanáší. Sranda nastala, když jsem to chtěl vyndat. Jak jsem obrousil přesahy tak nebylo nic, za co bych tahal.
Rozdělal jsem epoxid, přidal do něj trochu lihu a natáhl do stříkačky. Do předem propíchnutých otvorů jsem vrazil jehlu a vstříkl epoxid – krásně všude zatekl. Některé menší bublinky sice zůstaly, ale vše je v nepohledové oblasti – budu se s tím muset smířit.
Na fotce jsou taky vidět hranolky „baterek“. Jelikož plánuji e-Hawka jako takovou létající laboratoř – motor TGY D2830-11 1000kv umí 2S-4S – musím nejdřív zjistit, jaké baterky do něj reálně nacpu.
2013.09.19 – e-Hawk 1500 – prořezávání otvorů v trupu
Zabrousil jsem přetoky epoxidu, které zůstaly v místech vpichů. Sundal jsem i nějaké kapky, které byly v pohledové ploše trupu. Tady mi pomohlo to, že jsem ještě neodstranil separátor.
Otvory jsem na hrubo prořízl řezným kotoučkem dremelky a začistil brusným kotoučkem. Teď jsem konečně mohl otestovat „baterky“. Čekalo mě ovšem překvapení – vejdou se tam všechny a to dokonce až těsně k servům, která budou až u zadních šroubů křídla. Původně jsem doufal, že „zásuvný“ test ty baterky nějak vyselektuje, ale prd – budu se tedy rozhodovat podle jiných parametrů (céčka, kapacity, hmotnosti a ceny).
Finální hmotnost je jen o 15g větší, než u původního ABS trupu – to není špatné.
2013.09.26 – e-Hawk 1500 – Slepení půlek trupu
Veledůležitá operace. Původně jsem měl v úmyslu to slepit zároveň i s výztužným páskem tkaniny uvnitř trupu. Nakonec jsem tuto operaci raději rozdělil do dvou kroků – přece jen bude manipulace se slepeným trupem daleko jednodušší.
Na slepení není nic složitého. Nejdříve jsem znovu naseparoval dělící rovinu formy Diavou – po broušení přesahů trupu tam toho separátoru určitě moc nezbylo. Původně jsem měl v plánu epoxid nanášet v kornoutu na cukrářský způsob, ale nakonec jsem se z lenosti rozhodl, že to „dám z ruky“. Namíchal jsem epoxid, lehce mázl na obě poloviny trupu a přiklopil k sobě. Sevření zajistili moje megasvěrky. Když to viděla žena – vyslovila nejapnou otázku „A to nemáš blbější svěrky?“ Ne – skutečně blbější (900mm) svěrky doma nemám. Tyhle jsou jediné – účel světí prostředky.
Ráno jsem sestavu odsvěrkoval a nedočkavě rozloupl. Výsledek byl dle očekávání – slepeno. Při odstraňování přeteklého epoxidu mi opět zapracoval separátor na trupu, který jsem ještě nesundal – přetoky, které ulpěly mezi formou a trupem šly krásně sundat.
2013.10.09 – e-Hawk 1500 – Laminování výztuhy dělící roviny trupu
Trup je sice slepený, ale moc by to nedrželo – je třeba děličku překrýt proužkem skla.
Když už jsem měl rozdělaný epoxid, tak jsem nejdříve slepil 2 díly wingletu spolu s uhlíkovou tkaninou. Jak už jsem uvedl dříve – nejde ani tak o pevnost, jako o to, že vrstva uhlíku bude krásně definovat konce profilu.
Na samotné laminování jsem si pořídil dvě pomůcky – jednou je náhrada za štětec – nějak jsem jej neměl a druhou je rolnička pro přitlačení v nepřístupných místech. Oboje fungovalo perfektně.
Nejdříve jsem děličku pomazal epoxidem, prosytil jsem tkaninu a po lehkém zavadnutí položil na místo. Přitupoval molitanem, pojezdil rolničkou a nechal zavadnout. Až to bylo zavadlé „tak akorát“, jsem to ještě poctivě přitlačil prstíkem.
Dobrý den pan Jelínek mám zájem o trup Hawk 1500 tel 775016744
Tak to Vás musím zklamat. Komerčně trupy na e-Hawka nedělám. Z té mé formy jsem před lety vylaminoval pouze dva – ale to bylo ještě v době, kdy jsem měl na modelaření čas a to už teď bohužel neplatí.
Zkuste najít někde na webu firmy, které komerčně trupy prodávají – pokud si dobře vzpomínám, tak to před lety prodával Topmodel.cz. Tam by se určitě něco našlo – myslím, že jsem k tomu měl na stránkách i nějaký příspěvek.
Tak tady to je – poslední příspěvek úplně dole:
http://inc.wz.cz/18-e-hawk-1500/